Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Moderaterna vänder Aftonbladet ryggen

Publicerad: 27 maj 2002, 14:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Med sin kampanj på temat Vänd inte verkligheten ryggen, vill Moderaterna visa på motståndarens tillkortakommanden. Själva valkampanjen ska peka på Moderaternas fördelar. Moderaterna blandar utomhus, morgonpress i förkampanjen, men blir inte i detta val dominerande annonsör på Aftonbladet.se.


Kampanjen "Vänd inte verkligheten ryggen" går för fullt på utomhustavlor, i dagpressen och på bussbakar. Kampanjen bygger på sex olika teman, hämtade ur verkligheten. Jeanette är till exempel en ensamstående mamma som inte får vardagen att gå ihop, hon betalar lika mycket i skatt som hon får i bidrag, berättar Lena Magnergård, informationschef på Moderaterna.

- Vi kör först negative campaining (prata illa om konkurrenterna) Om vi visare verkligheten i den nuvarande kampanjen, så handlar själva valkampanjen mer om att visa Moderaternas framtidsversion.

Moderaterna, får liksom de andra partierna inte annonsera i TV4. Dock kan partierna annonsera i TV3 och Kanal 5 som sänds från London och inte omfattas av svensk lag. Lena Magnergård överväger dock inte att sända reklam i TV3 och Kanal5.

- Det är bättre att övertyga politikerna om att reglerna är fel. Jag tror att konsumenterna skulle gynnas av reklam i tv. Då skulle vi själv få säga vad vi tror och tycker utan journaliststyrning.

Delar av kampanjen går också i populärpressen. Däremot blir det ingen affär med Aftonbladet.se, där moderaterna var dominerande annonsör under förra valrörelsen.

- Det handlar om pengar, säger Lena Magnergård.

Moderaterna försöker främst värva röster från Socialdemokraterna. Moderaterna har till viss del ändrat kommunikationsstrategi i årets val.

- Tanken är att vi börjar kampanjen tidigt och plockar röster från S-sidan. Jag tror väljarna är kloka. Det här är inte konsumentreklam, väljarna vill tänka och diskutera med sina vänner innan de bestämmer sig. Tidigare har marknadsföringen blivit så hetsig på slutet vi har lagt mycket av pengarna de sista två veckorna, det gynnar inte väljarna. Min dröm är att kunna kommunicera hela tiden.

Lena Magnergård riktar inte marknadsföringen till någon särskild målgrupp.

- På konsumentsidan kan man prata om målgrupper, men som politiskt parti har vi ett ansvar att informera alla. Vi vill ha väljare från socialdemokraterna och inte borgerliga väljare.

Kampanjen tar upp sociala frågor. Det ska bidra till att få socialdemokrater att intressera sig för Moderaternas kampanj.

- Vi har blivit duktigare på att kommunicera. Vi slåss mot fördomen att moderaterna är gubbar i

kritstreckrandiga kostymer, men vi har blivit duktigare på att ta oss ur den.

Moderaterna lägger merparten av kampanjkassan mot slutet av valrörelsen. Partiet lägger 40 miljoner kronor på valkampanjen.

- Socialdemokraterna har dubbelt så mycket. om man inte räknar in LO, då har de enorma kampanjpengar.

Själva valkampanjen startar efter sommaren Lena Magnergård vill inte avslöja några detaljer om den kampanjen.

- Jag vill inte gå in på den, med det blir mycket mer utomhus, och vi kanske gör något i radion.

Moderaterna använder Kreab som kommunikationsbyrå och Sandellsandberg som reklambyrå Mediebyrå är Mediaedge CIA.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev