Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Moderat attackerar SVTs affärer med Lindex

Publicerad: 18 April 2008, 14:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

SVTs äktenskap med Lindex kan strida mot sändningstillståndet. Det säger den moderata riksdagsmannen Olof Lavesson som nu kräver besked av kulturministern. - Man kan inte kalla sig fri television och samtidigt vara beroende av kommersiella företag, säger han till Dagens Media.


Som Dagens Media tidigare har berättat finns SVTs barnklädeskollektion med mönster hämtade från Fem myror är fler än fyra elefanter till salu i klädkedjan Lindex butiker över hela Sverige.

Riksdagsmannen Olof Lavesson (m) kräver efter Dagens Medias artikel att kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth agerar.

- Om man sluter avtal med enskilda företag, och gör sig kommersiellt beroende av dem, så påverkar det trovärdigheten i den journalistiska granskningen, säger han.

Mot bakgrund av Forsman & Bodensfors uppmärksammade reklamfilmer, som sjunger den fria televisionens lov, blir samarbetet än mer provocerande.

- Man kan inte kalla sig fri television och samtidigt vara beroende av kommersiella företag.

Olof Lavesson säger att samarbetet riskerar att nagga SVTs trovärdighet i kanten - men att det dessutom kan strida mot sändningstillståndet.

Nu vill han att public service-utredningen, som bland annat granskar hur sponsring är förenligt med SVTs oberoende, även skärskådar SVTs sidoverksamheter, där försäljning av kläder och dvd-filmer ingår.

Enligt den skriftliga fråga som Olof Lavesson har ställt till kulturministern omsatte sidoverksamheterna 6,4 miljoner kronor under 2006.

"På vilket sätt avser kulturministern agera för att SVT ska uppfylla det krav på självständighet som stadgas i sändningstillståndet?", skriver han i en direkt fråga till kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.