Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Moderådet: "Berns snyltar på modeveckan"

Publicerad: 11 Augusti 2008, 09:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Berns salonger har börjat marknadföra sitt modeevenemang som Sthlm Fashion Week by Berns. Det har fått Stockholm Fashion Weeks arrangör Moderådet att gå i taket. Nu dras Berns inför Marknadsdomstolen och hotas av vite på 750.000 kronor. Men Berns tänker inte ge sig.


Modeveckan har precis börjat men har redan drabbats av ett storbråk.

Stockholms modevecka har arrangerats i tio år. Sedan en tid kör Berns sitt eget evenemang, Fashion Days by Berns i samband med modeveckan. Men i november 2007 bytte Berns namn till Sthlm Fashion Week by Berns. Dessutom har man bytt datum och de två modeveckorna sammanfaller inte längre.

Det har, enligt Moderådets stämningsansökan, "lett till mycket stor förvirring bland såväl deltagare som besökare angående när hela arrangemanget Stockholm Fashion Week egentligen äger rum, särskilt nu när Berns arrangemang sker på annan tid än Stockholm Fashion Week".

Berns kampanjsajt ger dessutom intrycket att deras modevecka ersatt Stockholm Fashion Week, skriver Moderådet och fortsätter:

"Såväl media som andra aktörer i branschen har förväxlat Berns arrangemang med Moderådets arrangemang".

Berns har också gjort sig skyldigt till "anmärkningsvärd renommésnyltning", enligt Moderådet.

"Berns utnyttjar det uppmärksamhetsvärde och goda anseende som Moderådets insatser skapat kring arrangemanget Stockholm Fashion Week för att marknadsföra Berns egna arrangemang av modevisningar", avslutar Moderådet.

Moderådet vill nu förbjuda Berns att använda kännetecken knutna till modeveckan, som Sthlm Fashion Week eller Stockholm Fashion Week. Om Berns bryter mot förbudet yrkar Moderådet på ett vite på 750.00 kronor.

Berns Groups vd Yvonne Sörensen säger att de ska vänta på domstolens utfall.

- Stockholm fashion week är ett generiskt namn som ingen äger. Vi ska stå på oss, säger hon.

Anledningen till att Berns valde att flytta sin modevecka till juli är att många utländska journalister har semester i augusti, säger hon:

- De stora internationella varumärkena vill ha modeveckan tidigare under sommaren. Den modevecka som pågår nu är mest till för svenskar, vi har olika målgrupper. De som vill sälja internationellt kan inte ha den i augusti.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.