Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Modekampanj lockar blodgivare

Publicerad: 17 maj 2002, 11:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Med annonser utformade som modekampanjer ska blodcentralerna i Göteborg öka på blodförråden.


- Vi vill skruva till det lite och använder oss av ett modetema. I det här fallet ville vi efterlikna H&Ms annonser, säger Linda Stenman.

Linda Stenman är produktionsledare på reklambyrån bakom kampanjen, Tennis Anyone?.

Målgruppen för kampanjen är alla som får lämna blod, nämligen friska män eller kvinnor mellan 18 och 60 år.

- Vi vill värva fler nya blodgivare och få de som redan lämnar blod att lämnar mer, säger Ulla-Britt Frank, planeringssekreterare på Blodcentralerna i Göteborg.

Annonserna körs i Göteborgs-Posten som sponsrar blodcentralerna med införandena. Kampanjen syns även i Nöjesguiden. Tidigare i år kördes streamers på spårvagnar och bussar i Göteborg.

Kampanjen körs under tre perioder. Vecka 24 startar den andra delen, med ett annat modemotiv.

Blodcentralerna i Göteborg lägger ungefär en miljon på medieköp varje år. Hjälper till med medieköp gör Carat Express.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev