Mockfjärds marknadschef: Reklambyråerna för dåliga på sälj

2008-04-07 05:34 Madeleine Nilsson  

För de flesta marknadschefer är ett samarbete med en reklambyrå självklart. Men inte för Mockfjärds fönster som har ökat försäljningen från 80 till 330 miljoner på fyra år. Johanna Eriksson, marknadschef på Mockfjärds fönster, tycker att reklambyråerna är för dåliga på reklam som genererar försäljning.

Mockfjärds fönster tar endast in reklambyråer för mindre uppdrag som formgivning.

- Vi är ett företag med behov av mycket leads. Till syvende och sist måste vår reklam generera försäljning, däremot inte sagt att vi ska leverera extrem utbudsreklam. Jag tycker att reklambyråerna är för dåliga på att tänka på affären och försäljningen som marknadsföringen ska generera. De är på tok för dåliga på det, säger Johanna Eriksson.

Mockfjärds fönster är idag 7 personer på marknadsavdelningen. Företaget läggar cirka 15-20 miljoner kronor brutto på marknadsföring per år, vilket beräknas öka något i år. Mediemixen består av print, webb och dr. I år har företaget också testat utomhus för första gången.

- Mockfjärd är ett välkänt varumärke i vår målgrupp villaägare, men inte hos andra. Utomhus är ett bra sätt att masskommunicera, och dessutom finns det inget företag i vår bransch som jobbar med utomhus.

Mockfjärds fönster jobbar med mediebyrån IUM och pr-byrån Diamant PR.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt