Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mobilreklam blir låtsaspengar

Publicerad: 3 April 2007, 07:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

På Jaix.se kan användare registrera sig för att ta emot sms-reklam i mobiltelefonen. För varje sms får användaren låtsaspengar som kan bytas mot varor på nätet. Bakom idén står det svenska företaget Jinx.


Den som vill ta emot mobilreklamen registrerar sig på Jinx sajt Jaix.se. Användaren anger ålder och intresse för att få reklam som passar just honom eller henne.

- Det kommer inte att handla om några stora mängder sms, mellan 0 och 5-6 i veckan som mest, säger Eric Larsson, delägare och projektledare på Jinx.

Hur många användare har ni som tar emot sms idag?

- Vi lanserade ju sajten i går så än så länge är det inget större antal, men the sky is the limit. Vi har inga tekniska begränsningar och vet inte om några liknande tjänster så vi hoppas på många användare. Företagen kan även skicka mms och snart kommer även möjligheten att skicka ut filmer.

Vilka företag är det som skickar ut reklam-sms?

- Det första namnet som är klart är en webbshop som heter Serpentin. Intresset från andra har varit väldigt stort men jag kan inte gå ut med några fler namn nu.

Användarna får 2 jollars för varje mottaget sms. Valutan kan sedan växlas mot produkter och tjänster på Jaix.se. I shoppen finns idag produkter från bland annat Serpentin.se och Mobilglitter.se. Butiken erbjuder också kunderna att byta sina jollars mot utsläppsrätter.

- För 5 jollars köper vi utsläppsrätter för 5 kronor, säger Eric Larsson.

Idén till Jinx har funnits i ungefär ett år och utvecklingsarbetet har pågått i cirka ett halvår. Företaget ägs av de fyra utvecklarna tillsammans med entreprenörscentrumet Iqube. Planer finns på att expandera internationellt, bland annat tittar företaget på den amerikanska marknaden.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.