Nyheter
Mobiloperatörerna bildar gemensamt annonspaket
Publicerad: 30 september 2008, 07:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39
Telia, Tele2, Telenor och Tre drar imorgon igång sitt gemensamma annonspaket, Mobila räckviddspaketet. Mobiloperatörerna hoppas att paketet, som når nästan 2 miljoner användare, äntligen ska få ordentlig fart på mobilannonseringen.
HW
Henrik Widell
- Det här är jättespännande. Med 2 miljoner konsumenter är vi ett stort medium. Vi är konkurrenter men genom att gå samman och skapa en standard med gemensam mätbarhet blir vi starkare än om vi slåss var för sig, säger Nicholas Högberg, vice vd på Tre.
Det är operatörernas mobilportaler som bjuds ut i paketet och genom att bygga ett paket av dem ska annonsören kunna bygga räckvidd och frekvens betydligt enklare än tidigare. Säljbolagen Adiento och Jump Tap sköter försäljningen.
- Istället för att som tidigare behöva ringa en mängd samtal för att bygga upp räckvidden behöver man nu bara ringa ett. Sedan blir det heller ingen dubbetäckning eftersom vi alla har olika kunder.
Han tror att Mobila räckviddspaketet kan vara den knuff som den mobila annonseringen behöver för att komma igång på allvar.
- Jag har varit med från tidernas begynnelse, sedan internet kom igång och ända tillbaka till reklam-tvns inträde. Det är först när man får den här typen av mätbarhet och standarder som tillväxten kommer.
Han fortsätter:
- I dag nämns en omsättningssumma för mobil annonsering på 50 miljoner. Vi ser att den kan tiodubblas på några år.
Priserna på Mobila räckviddspaketet varierar med bannerformatet. Priset per exponering för en toppbanner ligger på 25 öre, för en mittbanner 20 öre, banner längst ned, 15 öre.