Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mobil såpa blir annonsmedium

Publicerad: 9 April 2002, 08:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Mobilteknikföretaget Game-n-Gain säljer en tjänst för företag som vill marknadsföra sina produkter i sin målgrupps mobiltelefoner. Från 50 000 kronor kan en annonsör köpa en interaktiv såpa som utspelar sig via sms.


- Idag är det populärt bland ungdomar att ladda ner ringsignaler och logotyper till sin mobiltelefon. Men nu vill de ha mer och det här är en fortsättning på att använda sin mobiltelefon för att underhålla sig, säger Erik Ramström på Game-n-Gain.

Konceptet bygger på att en såpa, i vilken det avsändande företaget kan produktplacera och eller vara avsändare, utspelar sig i mobiltelfonen via sms. Ett tekniskt system skickar utt meddelanden till mottagare som skickar svar på de utskick hon får. Genom att svara på olika sätt kan deltagarna styra handlingen enligt Erik Ramström.

Enligt Erik Ramström kan vilket företag som helst använda sig av marknadsföringsidén. Kravet är en webbsida på vilken deltagare kan anmäla sig och få mer information om handlingen, karaktärerna och övrigt i såpan.

Mobilportalen Mobile Hits är Game-n-Gains senaste sms-såpe-kund och de spelare som klarar sig igenom Mobile Hits såpa kan vinna cd-skivor och konsertbiljetter.

Priset för att marknadsföra sin produkt eller tjänst med en sms-såpa ligger mellan 50 000 och 100 000 kronor enligt Erik Ramström. Då får annonsören ett eget manus, en egen historia. Nya annonsörer behöver inte betala några pengar för utveckling av systemets infrastruktur lovar Erik Ramström.

- I första hand är det mausutvecklingen som kostar, säger han.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.