Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

MMS spikar mätstandard för webb-tv

Publicerad: 24 April 2007, 12:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Hur webb-tv-tittande ska mätas har länge varit problematiskt. Nu har MMS tillsammans med Aftonbladet.se och SVT utarbetat ett tillägg till KIA internetmätningar som ska möjliggöra enkel mätning av webb-tv.


- Det är lätt att tro att internet är världens mest lättmätta medium men så är det inte. Men genom att skapa den här standarden har vi försökt att råda bot på en del av strulet, säger MMS vd Pontus Bergdahl.

Genom samarbetet har MMS och KIA nu tagit fram en definition på vad som ska klassas som en kontakt när det kommer till webb-tv. Utifrån den definitionen ska tv-tittandet på webben nu kunna börja mätas. De stora mätföretagen som är anslutna till KIA, som Nielsen netrating och Sifo, erbjuder verktyg som webbsidorna kan implementera för att mätningen ska fungera.

Samtidigt som mätningsstandarden tagits fram har MMS gjort en undersökning av svenskarnas webb-tv-tittande. Undersökningen visar att webb-klipp, klipp kortare än 15 minuter, är mycket mer populärt än webb-tv-inslag som definieras som längre än 15 minuter. I gruppen 16-30 år säger sig 65 procent ha tittat på webbklipp den senaste veckan men bara 15 procent har under samma period tittat på webb-tv. Samma undersökning visar också att tittarna betalt för 5 procent av tv-innehållet på nätet.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.