Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mitt i startar Blocket-konkurrent

Publicerad: 25 Februari 2008, 12:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

När lokaltidningen Mitt i ger sig ut på nätet är det kommersiella tjänster och extremt lokala annonsmöjlgheter som ska locka användare och annonsörer.


Den 16 januari kom den första versionen av Mitti.se ut. Målet är 300.000 besökare i månaden innan oktobers slut. Köp och säljtjänster, familjebilder och en tjänst för att hitta hushållsnära tjänster är de stora dragplåstren. Peter Leijonspjuth, onlinechef på Mitt i, är ödmjuk inför uppgiften att ta upp kampen med till exempel Blocket.

-Blocket är förbannat bra därför att folk har lärt sig hur sajten fungerar. Men vi är superlokala och har en integrerad karttjänst som gör att du inte behöver klicka dig bort från vår sajt. Fördelen med att komma ut på nätet så här sent är att man inte behöver uppfinna hjulet igen utan vi kan ta guldkornen från andra bra sajter.

I dag är alla tjänsterna gratis men när sajten byggt upp sin trafik och antal annonser ska tjänsterna kosta 19 kronor.

De papperstidningar som Mitt i ger ut finns på sajten i e-format. Men några nyheter i sajtflödet syns inte till.

-Från början var inställningen att bara jobba med kommersiella tjänster men den har svängt något och det kommer att komma nyheter på sajten i framtiden, säger Peter Leijonspjuth.

Sajten ska marknadsföras i de egna tidningarna och i förra veckan började Mitt i jobba med sökordsmarknadsföring genom Google.

Annonsplatserna som finns på sajten fylls i dag av egenannonser, något som enligt Peter Leijonspjuth är självvalt. Men snart ska sajten öppnas upp på riktigt för annonsörer.

-Vi kommer kunna ha extremt lokalt styrda annonser vilket gör att vi kommer få en mycket stor mängd annonsutrymmen och kommer kunna ta väldigt lite betalt. Annonserar du på högst zoomnivå ska vi kunna få in annonsörer som Nisses Cykelservice för 200 kronor i månaden.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.