Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Minskat format och utgivningstempo på Vision

Publicerad: 7 Maj 2001, 11:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

Vision går ner i utgivningstempo och minskar formatet från broadsheet till tabloid. Tio av 55 tjänster försvinner. Allt för att nå lönsamhet under året trots vikande annonsförsäljning. (Uppdaterad)


- Att dela ut tidningen på söndagar var inte det optimala sättet att

distribuera Vision, säger Pontus Forsström, chefredaktör för Vision.

Tidningen blir nu åter en veckotidning som kommer varje torsdag.

Den rosa färgen ska dock behållas. Samtidigt minskar Vision format från

broadsheet till tabloid.

- Vi minskar utgivningstakten för att spara på kostnader för tryck och

distribution. Vi minskar formatet för att annonsörerna och läsarna vill det.

Utgivningstempot ändras omgående, medan formatminskningen träder i kraft 17 maj.

Visions sparprogram innebär att tio tjänster försvinner på förlaget. Det blir

fackliga förhandlingar om vilka tjänster som försvinner, säger Pontus Forsström.

Istället hoppas Vision klara bevakningen med hjälp av externa

innehållsleverantörer som Ekonomi24 och nyhetsbyrån Ticker.

- Bevakningen blir ungefär som förut. Vi ska vara bäst på det vi är bäst på:

medier, it, riskkapital och startups. Men för att säkerställa basbevakningen

tar vi hjälp underifrån från Vision och Ticker.

Även tv-kanalen Visionair berörs av sparprogrammet.

- Där tar vi in externa produktioner.

Varför är sparprogrammet nödvändigt?

- Vi gör det för att inte hamna i fel sits. Vi vet inte när konjunkturen

bottnar.

Men läget är inte så akut, vi har ägare som tror på oss.

Vision säger sig också ha fått in mer pengar från ägaren Spray via en

nyemission.

Men hur mycket pengar det rör sig om vill inte vd Robert Tinterov uttala sig

om.

- Du får fråga Casten Almqvist (ägarrepresentant för Spray).

Robert Tinterov vill heller inte uppge mål för årets omsättning.

Casten Amqvist vill inte uppge beloppet i nyemmisionen, enligt uppgift rör det

sig om 10 miljoner kronor.

- Vill att det ska förbli en hemlighet, men vi kommer att investera

tillräckligt.

Hur kommer nyemissionen att påverka ägandet?

- Vi kommer nog att göra vissa förändringar men hur är inte klart än.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.