Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Minskad försäljning för Dagens Industri - ökad för Finanstidningen

Publicerad: 2 Maj 2001, 06:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

Dagens Industri tappar i annonsförsäljningen, samtidigt som de nya tidningarna i Polen och Skottland kräver stora investeringar. Finanstidningen rapporterar däremot ökad försäljning.


Strax innan det första tertialet (fyra månader) är slut, ligger försäljningen

på 160 miljoner kronor räknat efter tryckta annonser för Dagens Industri, som

har fått känna på en nedgång med 16 procent i volym och 8 procent i pengar.

- Det är det mest dramatiska annonskonjunkturfall jag har varit med om, säger

Hasse Olsson, vd och chefredaktör på Dagens Industri.

Samtidig drar de nya tidningsprojekten, Puls Biznesu i Polen och Business AM i

Skottland mycket pengar, över 100 miljoner kronor, enligt Hasse Olsson. Höga

utgifter och sviktande annonsförsäljning tycks inte bekymra honom.

- Vi har en bra fallhöjd.

Dagens Industri genomför ändock ett smärre sparprogram.

- Vi har inget anställningsstopp, men vi ser över våra kostnader på alla

avdelningar. Det är nyttigt att göra det ibland.

Det är framförallt annonser från utdöende annonsörer som hittills har minskat

försäljningen jämfört med förra året.

- De döda sviker oss men annonsörerna som lever annonserar. Annonsingången

minskar från it-och telekomföretagen och bankerna, till exempel försvinner SEB

och Föreningssparbanken under fusioneringen.

Hasse Olsson räknar med tuffa tider. För konkurrenterna.

- Jag tror att vi får en traditionell nedgång som varar i över tre år och att

vi når botten nästa höst. Andratidningarna (tidningarna som är mindre än

ledaren Dagens Industri) får jätteproblem de två nästa två åren. De säljer

gratisannonser till max nu.

På andratidningen Finanstidningen målar försäljningschefen Lars Grafström upp

en något annorlunda världsbild.

- Vi är väldigt glada att vi är en av få som ökar både i volym och pengar om

man jämför med förra året.

Enligt MTGs kvartalsrrapport omsatte Finanstidningen 40 miljoner kronor, vilket

är en ökningen med 21 procent jämfört med första kvartalet 1999.

I summan ingår försäljning för sajten, seminarieverksamhet,

prenumerationsintäkter samt omsättningen för en fastighetsbilaga.

Hur stor del som är annonsintäkter och hur mycket de i så fall har ökat vill

inte Lars Grafström gå in på.

- Enligt Sifo Reklammätningar ökade volymförsäljningen med 20 procent.

Nettointäkterna ökade inte lika mycket.

Är det ett tecken på att rabatterna har ökat?

- Nej, vi har minskat våra rabatter jämfört med förra året. Vi har en prislista

som vi följer relativt slaviskt, men ger volymrabatter.

Också tidningen Kapital i samma affärsområde som Finanstidningen, ökar

annonsförsäljningen, enligt Lars Grafström.

- Där har vi ökat annonsförsäljningen oerhört mycket jämfört med förra året.

Dock är gapet till Veckans Affärer stort.

- Men vi ökade med 126 procent medan Veckans Affärer minskat med 38 procent

under mars, säger Lasse Grafström.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.