Nyheter
Minnesota hämtar chef från King
Publicerad: 18 september 2008, 10:36
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40
Christoffer Ramfors lämnar King och den traditionella reklambranschen. Som strategisk chef på Minnesota Communication ska han få kunderna att bli bättre på att utnyttja sina egna kanaler.
På King var Christoffer Ramfors kundansvarig för kunder som SJ och Åhléns. På Minnesota blir han chef för nya affärsområde Concept, som ska utveckla kommunikationskoncept i företagens egna kanaler. Han blir även delägare i Minnesota.
- Fler företag börjar inse att det finns en enorm potential i de egna kanalerna, som ofta är underutnyttjad. Min roll är att beskriva vårt koncepterbjudande och försöka få kunderna att se större möjligheter med sin kommunikation än vad de tänkt från början, säger Christoffer Ramfors.
Minnesota var från början en sponsrings- och eventbyrå, men har kontinuerligt breddat verksamheten, bland annat med avdelningar för digitala medier och filmproduktion. Med den nya avdelningen ska det bli tydligare att företaget kan erbjuda helhetslösningar i kundens egna kanaler.
- Vi lyfter vår strategiska kompetens för att komma högre upp i värdekedjan och vara med tidigare i diskussionen, säger Minnesotas vd Andy Pimmeshofer.
Minnesota jobbar framför allt med b2b-företag. Andy Pimmeshofer räknar med att de egna kanalerna kommer att bli allt viktigare när konjunkturen försämras.
- Sämre tider lär komma och när marknadsinvesteringarna kommer blir det viktigt att utnyttja pengarna på effektivast tänkbara sätt. Vi brinner för egna kanaler och tror på en omfördelning från traditionella medier inom business to business.
Christoffer Ramfors ser Minnesotas erbjudande som ett komplement till traditionella medier.
- I dag handlar integrerad kommunikation inte om att berätta samma budskap i flera medier, som på 90-talet, utan utmaningen är att anpassa budskapet till olika kanaler.