Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mindre morgonpress närBilia väljer Mindshare

Publicerad: 25 Augusti 2008, 05:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Bilåterförsäljaren Bilia tar in mediebyrån Minshare som samarbetspartner. "Det blir mindre morgonpress", säger Björn Jutendahl, tillförordnad vd och kundansvarig på Mindshare.


Bilia har tidigare skött medieköpen själva men efter en pitch, där tre byråer var inbjudna, föll valet på Mindshare i Göteborg.

- Vi har ganska mycket bilerfarenhet och jobbar till exempel med Volvo och Ford, två varumärken som Bilia också representerar, säger Björn Jutendahl.

Samarbetet med Mindshare kommer enligt Björn Jutendahl innebära förändringar i Bilias mediemix. Enligt honom använder många bilåterförsäljare en standardmix av medier med 80 procent morgonpress och 20 procent "något annat".

- Vi utgår från att det kommer bli mindre morgonpress och mer digitala medier.

Inför pitchen gjorde Mindshare en noggrann undersökning om bilköpares medievanor och konsumtionsvanor.

- Vi ville gärna ha den här kunden och undersökningen gjorde att vi kunde visa på djupare konsumentinsikt om målgruppen.

Strategiarbetet tillsammans med Bilia har pågått en tid och de första medieköpen ska genomföras inom kort.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.