Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Milko släpper loss kossor i butiken

Publicerad: 14 Januari 2002, 13:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

Mejeriföretaget Milko byter payoff och släpper loss kossor i butikerna.


Milko inleder det nya året med att lansera den nya smaken björnbär i sin Fjällyoghurt-familj. Kampanjen, som har en mediebudget på runt 2 miljoner kronor, vänder sig i första hand till storstadsbor som ska nås vid flera tillfällen fram till sportlovet:

* Vecka 3-5, event i Stockholms 20-25 största butiker. Provsmakning ordnas av personal utklädda till fjällkossor.

* Vecka 5-6, tiosekunders reklaminslag i Kanal 5 och TV3.

* Vecka 6-8, kundvagnsreklam.

* Vecka 6-9, bussreklam i storstäderna, dekaler i fönstren ska få det att se ut som om fjällkor åker i bussen.

* Vecka 2-9, Tv-reklam i lokal-tv i Åre och Sälen.

I lanseringen av björnbärssmaken, försöker Milko använda symbolen, fjällkon, på ett annat sätt.

- Vi försöker lyfta in kossan i butiken och produkten i reklamen. Det har varit för svag koppling mellan kossa och produkt, säger Bitti Peyron, produktchef för Fjällyoughurt på Milko.

Milko passar också på att byta payoff för varumärket, från Norrländsk snabbmat till "Är det konstigt att man längtar hem".

- Snabbmat har blivit ett segment i sig i butikerna. Kunderna tänker på "on the go" och portionsförpackningar och det var fel för oss att befinns sig i det segmentet.

Payoffbytet framträder i reklamfilmerna som får en 70-talsslagdängan "Är det konstigt att man längtar hem" som soundtrack.

Huvudmålgruppen är storstadsbor, som Milko försöker nå både på hemmaplan och på deras förmodade sportlovsresor till fjällen.

- Vi har en begränsad budget. Därför riktar vi oss till storstadsbor och kombinerar med reklam i satellit-tv som ger lite extra kontakter.

Milko kommer inte att ta tillfället i akt att låta skidåkare i fjällkodräkt forsa fram i fjällbackarna.

- Det har vi inte mäktat med. Men jag kanske tar på mig en mig en dräkt och kör själv, säger Bitti Peyron.

Kampanjfakta:

Reklambyrå: Romson/Blomqvist annonsbyrå

Mediebyrå: Carat

Event: Projektbolaget

Pr: Strato

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.