Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 3 April 2002, 11:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16
Milko färskvaror slopar lokal dagspress och drar igång en varumärkes- och produktkampanj som bara ska gå i radio. Lokalpressen tappar ett par miljoner bruttokronor på den förändrade strategin.
- Vi försöker kraftsamla och dominera ett medium för att få bättre genomslag och mer effekt för pengarna vi lägger, säger Jonas Welander, marknads- och försäljningschef på Milko färskvaror.
Skådespelaren Robert Gustafsson spelar i reklamen bonden och piratradiosändaren Joel som driver sitt eget mejeri. Där försöker han producera bättre smaker och produkter än vad Milko har.
- Reklamen är rätt skruvad. Vi vet att man verkligen måste sticka ut för att komma igenom bruset i radio. Det är lätt att försvinna i mängden annars.
Den förändrade mediestrategin är ett resultat av intensiva diskussioner med mediebyrån Carat. Strategin gäller Milko färskvaror; mjölk, yoghurt och fil. Tidigare marknadsfördes produkterna med radio alternativt lokalpress eller en kombination av de medierna. I kampanjen som ska löpa hela 2002 har Milko alltså valt uteslutande radio med samma format för alla produkter och gemensam Milko-payoff.
- Det är ökad försäljning vi vill åt, samtidigt passar vi på att bygga varumärke.
Kampanjen ska gå i Mix Megapol, Rix FM, Guld 106,5 (i Sundsvall) och Radio 105,4 (i Östersund/Åre). Den startade i påsk och ska löpa under hela 2002. Reklamen är producerad av Forsberg & Co.