Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Milko filosoferar för 4 miljoner

Publicerad: 18 Februari 2008, 13:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Milko lanserar sin nya ekologiska Fjällyoghurt med fjällfilosofi och ordspråk från Milkokossan. Det är första gången mejeriföretaget från Mellansverige lanserar en ekologisk produkt över hela Sverige. Kampanjen kostar omkring 4 miljoner kronor.


- Hälften av vår försäljning ska vara ekologisk inom 10-15 år och vi lanserar nu flera ekologiska produkter. Vi börjar med Fjällyoghurt för att den säljs över hela riket och är premium. Nu blir den premium också för miljösamvetet, säger Anders Magnusson, marknadschef för Milko.

Kampanjen spinner vidare på Fjällyoghurtens reklamtema Fjällfilosofi.

- Kommunikationen utgår från kossans fjällfilosofi där hon uttalar olika ordspråk som relaterar till Fjällyoghurt. I den här kampanjen ingår bland annat ordspråket Ingen kan göra allt, men alla kan äta Fjällyoghurt, säger Anders Magnusson.

Reklamen syns i dagligvaruhandelns fackpress och populärpress, till exempel Fri Köpenskap och flygplatstidningar. Yoghurten ska också marknadsföras utomhus i anslutning till butiker och med kampanjmaterial i butikerna. Dessutom ska produkten demonstreras i omkring 200 butiker och lyftas fram med evenemang i fjällvärlden. Milko samarbetar även med färdigmatsleverantören Gooh och ingår i deras frukostlådor.

- Målgruppen är höginkomsttagare från 35 år som är kvalitetsmedvetna i fråga om matlagning och miljö. Främst är det kvinnor eftersom de generellt sett bryr sig mer om de ekologiska inköpen, berättar Anders Magnusson.

Blomquist Annonsbyrå står bakom kampanjen och Scream är mediebyrå. Pr-byrån Agency håller i eventen i fjällen. Det blir en uppföljningskampanj senare i vår.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.