Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Miljonkampanj på nätet ska ge Microsoft fler Hotmailanvändare

Publicerad: 17 November 1999, 11:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Den 24 november startar Microsoft en tung nordisk kampanj för att värva fler användare till e-posttjänsten Hotmail. Med hjälp av ett dataspel som spelas på Internet vill Microsoft nå 200 000 nordbor, främst i åldern 15-24. Spelet sjösätts via en bannerkampanj för 3, 9 miljoner kronor.


- Hotmail är ett starkt varumärke. Men många konkurrenter har dykt upp. Därför

är det viktigt för oss att ladda varumärket positivt, säger Stephanie Smitt,

nordisk försäljningschef för Hotmail.

Kampanjen ska också ses i det dunkla skenet som spreds över Hotmail i samband

med att Expressen upptäckte en säkerhetslucka som gjorde det möjligt för

obehöriga att läsa miljontals människors e-post. Det var i september, just när

Microsoft hade planerat en kampanj. I stället fick Microsoft en hel del negativ

publicitet.

- Vi gick ut med en informationskampanj till användarna och varumärket har inte

lidigt av skriverierna. Snarare tvärtom. Det beror på att vi kunde täppa igen

säkerhetshålet efter bara åtta timmar.

Spelet, som har utvecklats av E-games ska främst distribueras till företagets

databas med 45.000 användare. Tanken är också att målgruppen ska sprida spelen

till varandra via e-post.

Alla som ska spela spelet måste ha ett Hotmail-konto. Temat för spelet som även

är en tävling är en resa. De nordiska länderna utkämpar också en landskamp.

Vinnarna får en resa för två personer värd 25.000 kronor. Till kampanjen hör

även en kampanjsajt byggd av Abel & Baker. Mediebyrå är Sandberg Media Synergi.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.