Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Miljoner visningar förBionic Commando

Publicerad: 18 maj 2009, 11:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:25

På fredag lanseras Grin-spelet "Bionic Commando" i Sverige. Lanseringstrailern har redan setts av över 3 miljoner tittare. <b>Se trailern på Dagensmedia.se.</b>


Lanseringstrailern för "Bionic Commando" har visats 3,2 miljoner gånger på sajten Gametrailers.com, enligt Gunnar Johansson, medie- och varumärkeschef på Grin, som utvecklar spelet.

Men trailern finns även att se via 2.000 olika sajter, exempelvis Youtube, så exakt hur många som har sett videon hittills är oklart.

- Vi släppte lanseringsvideon i förra veckan via vår utgivare Capcom. Vi jobbar mycket mot spelsajter och liknande där vi vet att spelintresserade är, säger Gunnar Johansson.

Förutom den världsomspännande internetkampanjen så rullar även en lokal kampanj. I samarbete med Pause Ljud & Bild marknadsförs spelet i exempelvis dagens DN. Där bjuds spelare in till butiken för att spela "Bionic Commando" på världens största RGB LED-tv med ett högtalarsystem värt 500.000 kronor.

- Spelet har inte spelats inför publik tidigare så vi låter folk spela före alla andra.

Magnus Leppäniemi, marknadschef på Panvision, som ger ut spelet:

- Pause ville hitta nya kunder och nya vägar att sälja sin utrustning. Vi når redan hardcore-spelarna så det här är även ett sätt för oss att nå nya kundgrupper. Det känns fantastiskt att kunna göra det här med Pause. Tittar du på de spel som är populära i dag så är det mycket sång och instrument och då är det viktigt att ha en bra ljudanläggning.

I samma veva släpper Grin spelet "Terminator salvation" som utspelar sig två år före filmen med samma namn. Trailern har hittills visats drygt 527.000 gånger på Gametrailers.com.

Vad innebär det för er att släppa två spel samtidigt?

- Ingen annan utvecklare i världen har haft två spel som kommer ut samtidigt. För vår del är det här jättestor, särskilt eftersom det är två trippel-A-titlar, våra spel har en budget på cirka 100 miljoner kronor, en normal svensk film har en budget på 18-20 miljoner kronor, säger Gunnar Johansson.

Bakom den svenska delen av kampanjen står Åkestam Holst.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.