Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Miljöhysteri drabbar tv-världen

Publicerad: 18 April 2007, 09:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

CANNES. Året är 2007 och världen håller på att gå under. Världens tv-kanaler och tv-producenter gör allt för att tjäna pengar på den omfattande diskussionen om klimathotet och miljöförstörelsen. Miljöprogram är årets tv-trend.


Dagens Media har botaniserat bland de tusentals tv-format som säljs på Mip TV, den pågående tv-mässan i Cannes. Det visar sig att en uppsjö programutvecklare tävlar om att skapa tv-program som på olika, underhållande sätt aktualiserar klimathotet.

- Miljön är verkligen på tapeten, säger Åsa Sjöberg, programdirektör på TV4, som har gjort samma spaning.

Det brittiska tv-produktionsbolaget All3Media säljer bland annat ett format som kallas Wasted, med underrubriken Save your planet.. and your cash. Programidén, som bland annat har sålts till TV3 i Nya Zeeland, går ut på att ett miljöteam åker hem till folk och hjälper dem att göra sig av med hemmets värsta miljöhot.

Tv-produktionsbolaget Distraction, med kontor i London, Montreal och Los Angeles, säljer två miljöformat på mässan: Ecohouse The challenge, och How clean is your planet?

I det första programmet, som sänds i Frankrike och Canada, får deltagarna hjälp att bygga om sina hus till miljövänliga byggnader. I magasinet How clean is your planet? får tittarna information om vilka åtgärder de kan vidta för att hjälpa till med att stoppa miljöförstöringen.

Även svenska Talpa Scandinavia, med Anna Carrfors Bråkenhielm i spetsen, lanserar ett nytt format som aktualiserar miljön, Apocalypse Now (se tidigare artikel på Dagensmedia.se).

Under veckan har ett helt seminarium ägnats åt att diskutera hur världens tv-bolag kan hjälpa till att stoppa hotet mot vår miljö. Seminariet hölls under den blygsamma rubriken: The television industry can save the planet: So why not do it?

Dessutom publicerade Mip TVs egna nyhetstidning The News igår en hel specialbilaga om "Green TV", där en rad tv-chefer berättade om vad de tycker att tv-branschen kan göra för att rädda världen.

Som om inte det var nog gör Discovery om kanalen Discovery Home till Discovery Green Planet. Kanalen ska i fortsättningen fokusera på innehåll om miljövänlig livsstil och ekologi.

TV4 i Sverige vill inte vara sämre. Inom kort startar kanalen en miljövecka, där den nyligen inköpta dokumentären The great global warming swindle vävs in som motvikt till den vanligaste uppfattningen om vad som orsaker växthuseffekten.

The great global warming swindle, skapad av Martin Durkin för Channel 4 i Storbritannien, har rönt stor uppmärksamhet under tv-mässan i Cannes. I dokumentären driver Martin Durkin den kontroversiella testen att det inte är människan som ligger bakom den globala uppvärmningen.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.