Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Miljöaktivister till attack mot Vattenfall-jippo

Publicerad: 14 November 2008, 07:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

I dag fyller Vattenfall Kungsträdgården med 110.000 gula figurer, som ska symbolisera alla som skrivit på energijättens klimatmenifest. Miljöorganisationen Klimax svarar med att blockera Vattenfalls huvudkontor - iklädda gula kläder.


Vattenfalls kampanj Klimatsignaturen startades den 30 september i år och ska samla påskrifter till och med FN:s klimatmöte i Poznan i december.

Vattenfall placerade nyligen ut 75.000 gula figurer utanför EU-parlamentet, i ett försöka att visa hur många som skrivit på. Nu har ytterligare 35.000 människor skrivit på och Vattenfall gör en liknande aktion i Kungsträdgården, i Stockholm.

Alla är dock inte imponerade av Vattenfalls klimatarbete. Miljöorganisationen Klimax, som bland annat arbetar mot kolkraft, kommer under fredagsmorgonen belägra Vattenfalls huvudkontor på Sturegatan.

"I dag fylls Kungsträdgården i Stockholm av ett gäng gulklädda figurer. Det är statliga energibolaget Vattenfalls jippo för att marknadsföra sig som klimatvänner… Därför blockerar vi i Klimax idag kl. 07.00 deras huvudkontor. Vi tänker se till att de inte kommer in på arbetet på minst tre timmar och vi har också klätt oss i gula dräkter - Vattenfalls klimatclowner vänder sig nu emot dem!" skriver Klimax på sin sajt.

- Jag har precis varit där och prata med dem. De börjar se lite frusna ut, säger Anna Lihr, pressansvarig på Vattenfall.

- Vi tycker att det är otroligt viktigt att alla har en röst i debatten. Vi försöker inte på något sätt få bort dem.

Figurerna i Kungsträdgården är tillverkade av återvinningsbar plast och Vattenfall har klimatkompenserat för produktionen av dem.

Vattenfall har i detta projekt jobbat med Lowe Brindfors, MRM Starsky och pr-byrån Weber Shandwick.

Dagens Media har sökt ansvariga på Klimax.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.