Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Miljardkoncern relanserar för 1,8 miljoner

Publicerad: 8 juni 2009, 06:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Aditro-koncernen knoppar av sitt affärsområde för kundsupport till ett eget bolag som sysselsätter 3.000 personer i Norden och omsätter drygt 1 miljard kronor.


Vd Lars Nilsson, marknadschef Lotta Kåberg och Lars Källgren, kundansvarig på Cabomba. Det nya bolaget kommer att ägas av den ursprungliga grundartrion Arne Weinz, Patrik Winqvist och Johan Holm som äger 60 procent av bolaget. Aditro äger 35 procent medan vd Lars Nilsson får 5 procent av bolaget. Innan det förvärvades av Aditro hette bolaget Excellent. Det nybildade bolaget ska heta GoExcellent.

- Vi försökte hitta något särskiljande på Google och något som var proaktivt, säger Lars Källgren, på varumärkesbyrån Cabomba. Positionen blir "Första customer center-företaget med proaktiv kundservice som levererar högt värde till sina kunder". Den grafiska profilen bygger på pratbubblor. Affärsidén är att ta över organisationers och företags kundserviceavdelningar. Kundlöftet landar i att GoExcellent ska bli en affärstrategisk partner som förvandlar kostnader för kundstöd till intäkter.

GoExcellent pratar ogärna om callcenter utan vill hellre prata om "kundcenter".

- Ett kundcenter är en lika viktigt funktion på ett företag som marknadsföring och försäljning. Vissa av våra kunder har sin största andel av omsättningen från kundcentralen, säger GoExcellents marknadschef Lotta Kåberg.

Vd Lars Nilsson ser en stor potential för GoExcellent.

- Endast 15 procent av kundcenter är utlagda och vi ska inte ha några svårigheter att komma upp i en omsättning på 1,5 miljarder kronor på tre år.

Bland kunderna finns Canal Digital, den finska telekoncernen DNA, Fortum, finska Plus TV och Telia. De största konkurrenterna är Kinneviksbolaget Transcom och franska Teleperformance.

Lanseringen av det nya bolaget sker via viss b2b-annonsering i affärspressen och via pr. GoExcellent ska också kommunicera direkt med företagets 100 kunder. En stor del av arbetet handlar om att få med de 3.000 anställda på de nya noterna. För detta har programmet Ready Steady Go utvecklats.

Vd Lars Nilsson skriver en blogg. För den interna relanseringen har också utvecklats ett särkilt tärningsspel som börjar spelas av högsta ledningen och för att sedan spridas ner genom chefsskikten. Men merparten av relanseringsbudgeten på 1,8 miljoner kronor går till att byta skyltar på företagets 13 största byggnader.

Förutom varumärkesbyrån Cabomba har man anlitat Gravity Hill som webbyrå, Odd Scouts som grafisk formgivare och Rubrikmakarna som pr-byrå. Byrån Addstract levererade tärningsspelet. Arbetsgruppen består av Lars Källgren och Håkan Olofsson från Cabomba Brothers, Pelle Wiman och Taras Kravtchouk från Gravity Hill, och Martin dos Santos på Odd Scouts.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.