Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Miljardkampanj lanserar Microsofts spelkonsol

Publicerad: 29 Januari 2002, 13:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

Microsoft lägger 5 miljarder kronor på lansera spelkonsolen Xbox i världen den 14 mars. Huvudmedier för att nå den svårflirtade målgruppen män 15-26 år, är print, tv och sajter.


- Det är en väldigt, väldigt svår målgrupp att nå. De läser och tittar på tv allt mindre och tillbringar allt mer tid fram datorn eller spelkonsolen, säger Magnus Langley, produkt och marknadschef för Xbox i Norden.

Microsoft tror att medieköp fördelat ganska jämnt mellan print, tv och internet är rätt mix.

- TV har en bra räckvidd. Online (produkt och kampanjsajter) är en jätteviktigt del. I print lägger vi tryck på speltidningar, vi måste få de spelfrälsta intresserade.

Printannonseringen handlar också om att ge understöd till återförsäljare och varumärkesbygge i livsstilstidningar. Vilka medier som Microsoft ska använda i Sverige vill inte Magnus Langley gå in på.

- Vi sitter i förhandlingar just nu.

Han vill heller inte berätta om hu stor budgeten är för lanseringen i Sverige.

Det handlar dock om tvåsiffriga miljonbelopp. Då lägger Microsoft en hel del krut på butiksmaterial och att få ut demokonsoler till pressen.

Reklammaterialet är internationellt och anpassat till Sverige. Reklamfilmerna har producerats av brittiska BBH. De sex olika filmerna börjar sändas två veckor före lanseringen. Två av filmerna ska bygga varumärke för Xbox. Fyra filmer ska lansera de tillhörande spelen.

- Syftet är framförallt att framhäva att Xbox är den kraftfullaste konsolen, men att det är spelen som gör skillnaden.

Payoffen blir "Play more".

- Det hela handlar om att livet är för kort och det gäller att ha mer kul.

Redan de närmaste dagarna startar sajten Playmore.com.

- Där ska konsumenterna få nyheter om Xbox och ladda ner reklamfilmerna.

Sajten Xbox.com blir den stora internationella sajten för nyhetsinfo och den får svenska undersidor.

Kampanjen pågår fram till sommaren, med störst tryck i mars och april.

Svensk pr-byrå är Dist. Mediebyrå är Initiative Universal.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.