Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 25 April 2000, 06:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:30
Microsoft köper medier för 17 miljoner kronor i en omfattande nordisk kampanj som ska ge portalen msn tätpositionen. Hälften läggs på internet.
- Syftet är att driva trafik till portalen och nå topplatsen, säger Stephanie
Smitt
nordisk marknadschef för msn.
I Sverige lägger Microsoft 5,7 miljoner kronor som fördelar sig på:
* Morgonpress: 1.800.000 kronor
* Kvällspress: 450.000 kronor
* Internet: 3.100.000 kronor
* Utomhus: 380.000 kronor
I februarimätningen från Sifo/MMXI ligger Passagen och Microsofts egen sajt
före portalen msn. Men det ska Stephanie Smitt ändra på. Till skillnad från
många andra sajter lägger Micrsoft merparten, 53 procent av mediepengarna, för
den svenska kampanjen på internet.
- Anledningen att vi valt internet är att där finns vår målgrupp:
normalsurfaren på 21-49 år. Kampanjen inleds på internet, vecka 18 med en
teaser (aptitretare) som består av puppor som väntar på att kläckas på flera
större sajter. Pupporna är skapade av Abel & Baker.
Vecka 19 kläcks pupporna och ut ska virvla ballonger och fjärilar. Här är det
tänkt att kampanjen ska skapa impact (intryck). Internetannonser kompletteras
med sidan3-annonsering i morgonpress, annonser i kvällspressens it-bilagor.
Annonserna, som är utformade av Garbergs, bygger på faksimiler av extremt
fåniga eftertextannonser som ska få mottagaren att inse nyttan av msn.
- Som besökare på msn ska jag känna mig smart, produktiv och informerad.
Dagspressannonseringen kompletteras med bussbaksidor för att skapa rörlighet i
kampanjen.
Vecka 20-25 fortsätter kampanjen framförallt på internet.
Redan till hösten ska Micorsoft följa upp kampanjen med ytterligare kampanjer.
Hur stora investeringaran blir vill inte Stephanie Smitt berätta.
- Men det blir mer. Mycket mer.
Rolf van den Brink