Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Microsoft-kampanj för 17 miljoner ska göra msn störst

Publicerad: 25 April 2000, 06:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:30

Microsoft köper medier för 17 miljoner kronor i en omfattande nordisk kampanj som ska ge portalen msn tätpositionen. Hälften läggs på internet.


- Syftet är att driva trafik till portalen och nå topplatsen, säger Stephanie

Smitt

nordisk marknadschef för msn.

I Sverige lägger Microsoft 5,7 miljoner kronor som fördelar sig på:

* Morgonpress: 1.800.000 kronor

* Kvällspress: 450.000 kronor

* Internet: 3.100.000 kronor

* Utomhus: 380.000 kronor

I februarimätningen från Sifo/MMXI ligger Passagen och Microsofts egen sajt

före portalen msn. Men det ska Stephanie Smitt ändra på. Till skillnad från

många andra sajter lägger Micrsoft merparten, 53 procent av mediepengarna, för

den svenska kampanjen på internet.

- Anledningen att vi valt internet är att där finns vår målgrupp:

normalsurfaren på 21-49 år. Kampanjen inleds på internet, vecka 18 med en

teaser (aptitretare) som består av puppor som väntar på att kläckas på flera

större sajter. Pupporna är skapade av Abel & Baker.

Vecka 19 kläcks pupporna och ut ska virvla ballonger och fjärilar. Här är det

tänkt att kampanjen ska skapa impact (intryck). Internetannonser kompletteras

med sidan3-annonsering i morgonpress, annonser i kvällspressens it-bilagor.

Annonserna, som är utformade av Garbergs, bygger på faksimiler av extremt

fåniga eftertextannonser som ska få mottagaren att inse nyttan av msn.

- Som besökare på msn ska jag känna mig smart, produktiv och informerad.

Dagspressannonseringen kompletteras med bussbaksidor för att skapa rörlighet i

kampanjen.

Vecka 20-25 fortsätter kampanjen framförallt på internet.

Redan till hösten ska Micorsoft följa upp kampanjen med ytterligare kampanjer.

Hur stora investeringaran blir vill inte Stephanie Smitt berätta.

- Men det blir mer. Mycket mer.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.