Nyheter
"Microsoft för smarta för sitt eget bästa"
Publicerad: 12 september 2008, 10:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40
Microsofts reklamkampanj med komikern Jerry Seinfeld blir som bäst trivsamt obegriplig, tycker Dagens Medias Henrik Widell.
HW
Henrik Widell
Microsoft är mjukvaruvärldens McDonalds. En gigant som i likhet med motparten i snabbmatsindustrin suger åt sig all bad will på marknaden. Medan Apple vältrar sig i positiv pr är alla överens om att Microsoft är Stora Stygga Vargen.
Så rent varumärkesmässigt kan Microsofts Seinfeld-kampanj för 2 miljarder kronor verka vettig. Men när Microsoft säger att
kampanjen ska vända den negativa opinionen för företagets senaste operativsystem - och tilltänkta kassako - Vista, så begriper jag ingenting.
Visst man behöver inte skriva folk på näsan men kopplingen mellan operativsystemets fördelar och Bill och Jerry som handlar skor eller försöker "connecta" med folk i deras vardag är alldeles för vag.
Enligt tidningen InfoWorld är, på kundernas begäran, var tredje hemdatorer som säljs nergraderade från Vista till Windows XP. För att ändra den inställningen krävs något mer handfast än att slänga sig med en term som "connect", som vid det här laget nästan får betraktas som generisk i it-sammanhang.
För att uttrycka det enkelt, reklamen "connectar" inte med publiken utan blir som bäst trivsamt obegripligt.