Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Micael Dahléns nya bok börjar som blogg

Publicerad: 14 Februari 2008, 13:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

I höst släpper marknadsföringsforskaren Micael Dahléns en ny bok. För att poängtera budskapet i boken börjar boksläppet redan nu, i bloggform. "Jag lever som jag lär", säger han.


Klockan 15.30 i eftermiddag börjar Micael Dahlén, marknadsföringsforskare på Handelshögskolan i Stockholm, blogga om sitt nya forskningsprojekt på nextopia.info.

- Jag har studerat evolutionsbiologi, socialpsykologi, epidemiologi, nationalekonomi och företagsekonomi och hittat en gemensam nämnare. Det som driver människor, företag och samhället framåt är jakten på nästa. Nästa förhållande, nästa jobb, nästa produkt och så vidare, säger Micael Dahlén.

För företagen innebär detta att det är viktigt att framstå som kreativa. Nyheten om en ny produkter är ofta viktigare än själva produkten, menar Micael Dahlén och ger bland annat Apples iPhone som exempel.

- Ett par månader efter att den släpptes var priset halverat och Apple pratade om världens tunnaste dator i stället. Uttrycket You're never better than your last performance har blivit You're never better than your next performance.

Micael Dahlén använder sina forskningsresultat i lanseringen av boken där forskningen presenteras. På bloggen Nextopia kommer han presentera olika idéer och bjuda in läsarna i författandet av boken som kommer i höst.

- Jag lever som jag lär. Tanken är att redan nu avslöja så mycket som möjligt om boken. Enligt det här perspektivet blir boken mer intressant om man bygger upp en bild i förväg och skapar förväntningar.

För att öka intresset för bloggen och boken har Micael Dahléns bokförlag Volante bland annat lagt ut en film med rockande lerfigurer på Youtube.

- Boken kommer att marknadsföras i sociala medier, bland annat med filmer, och med lite olika event för att hålla projektet levande, säger Micael Dahlén.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.