Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Metros vd Andreas Ohlson slutar

Publicerad: 23 April 2015, 12:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:03

Dagens Media kan berätta att Andreas Ohlson slutar som vd på Metro efter åtta år på posten.


Ämnen i artikeln:

Metro

– Det är inte lätt att lämna ett av branschens allra roligaste jobb. Men beslutet har vuxit fram under våren och jag känner mig säker på att det är dags för en ny utmaning, säger Andreas Ohlson.

Andreas Ohlson ska jobba kvar som vd fram till i slutet av juni, därefter ska han arbeta som ledamot i styrelsen för Metro Nordic Sweden AB.

Han beskriver sina år på Metro som en "fantastisk tid", fylld av både framgångar och motgångar.

– Mest av allt kommer jag sakna alla begåvade och hungriga vänner och kollegor. Vi har arbetat intensivt med att upprätthålla tidningens lönsamhet och samtidigt fokuserat på att nå målet om 50 procent digitala intäkter i slutet av 2016 och kommit mer än halvvägs.

Metro och Andreas Ohlson har de senaste åren arbetat hårt med tidningens digitala affär, bland annat genom att bygga upp Metrojobb.se, AllaStudier.se och MetroMode.se, samt förvärva Studentkortet och Offerta. Han har även outsourcat hela produktionen av papperstidningen till TT.

– Nu är det dags för någon annan att ta över, säger Andreas Ohlson.

Vad är du mest nöjd över under dina år som vd?

– Jag är stolt i många delar. Jag är stolt över att vi vann gratistidningskriget, att vi gjorde den näst högsta vinsten i Metros historia och att vi har startat framgångsrika vertikaler och gjort lyckade förvärv. Jag är stolt över att vi har kommit en bit på vägen på Metros digitala resa.

Vad tror du om framtiden för Metro?

– Metros framtid är lika säker eller osäker som för alla andra mediebolag. Det gäller att återuppfinna sig själv och hitta vägen framåt för nya Metro. Det gäller att hitta en stark egen position, där Metro inte alltid följer de andra tidningarna. Metros framtid ligger i att jobba i ständig förändring och alltid utmana.

Vad krävs av en ny vd på Metro?

– Det måste vara en person med mycket digital kompetens, som har en förståelse för digitala affärer och som har otroligt fokus på mobilen. Det är i mobilen vår unga, aktiva urbana målgrupp finns, det ser vi redan idag.

Vad ska du göra nu?

– Jag ska jobba vidare i styrelsen och hjälpa till med att säkerställa en bra ny ledning. Sedan ska jag ge mig ut och undersöka vilka utmaningar som finns inom sfären och externt. Jag ska träffa rekryterare och luncha i mitt nätverk.

FÖR PRENUMERANTER – LÄS INTERVJUN MED ANDREAS OHLSON OM FÖRÄNDRINGSARBETET:

 

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.