Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Metros tematidningar ligger 100 procent över budget

Publicerad: 9 April 2008, 08:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

När Metro Custom Publishing blickar tillbaka på sitt första halvår kan de konstatera att försäljningen gick dubbelt så bra som de förväntat sig. I år räknar affärsområdets chef Emma Ericstam med att ge ut 30 tematidningar och omsätta ett tvåsiffrigt miljonbelopp.


Metro Custom Publishing, som startades före sommaren 2007, säljer och utvecklar tematidningar som samdistribueras som fasthäftade inlagor i Metros produkter.

Förra året gavs tre tematidingar ut. I år är ytterligare 30 inritade.

- Vi tittar hela tiden på nya lösningar. Vi ser möjligheten att kunderna går in som en hel avsändare, då tidningen inte annonsfinansieras utan blir mer som en kundtidning, säger Emma Ericstam.

Den senaste tematidningen hette Från Hong Kong till Hallstahammar och gavs ut i samarbete med transportnäringen. Nästa ska handla om fertilitet och kommer i slutet av april.

- Den ska heta Barnlängtan och ska vara en guide för människor som har svårt att få barn. Bland annat intervjuar vi läkare om de olika möjligheterna som finns, säger Emma Ericstam.

Vilka typer av annonsörer hoppas ni locka då?

- Det kan vara privata IVF-kliniker, som inte har så många andra forum. Men vi tittar också på adoptionsfrågan och det finns ju föreningar som hjälper folk med detta.

Metro Custom Publishing ska samtidigt rekrytera fyra nya medarbetare för att totalt bli 10 anställda. Innehållet görs av Hedengren media.

Tematidningarna ska dessutom nu ta klivet ut i Europa. Emma Ericstam blir projektledare för expansionen.

- Vi tittar på några prioritetsmarknader. Just i dag är det svårt att säga vilka länder det gäller men vår ambition är att vara ute på några marknader innan 2009, säger hon.

Enligt Metros egna uppgifter har försäljningen gått över förväntan. Efter det första halvåret ligger man 100 procent över budget.

Hur mycket hade ni budgeterat med?

- Det är sånt som vi inte säger. Men budgeten var högt satt.

Andreas Ohlson, Metros vd, har sagt att ni ska omsätta minst ett tvåsiffrigt miljonbelopp om året.

- Ja, det kommer vi göra i år.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.