Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Metros break even: "Mission impossible

Publicerad: 27 Augusti 2008, 12:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Stefan Nelson, analytiker på SEB, dömer ut Metrochefens plan på att nå break even under året, enligt den danska sajten Mediawatch.


Mediawatch tar fasta på Metros ekonomiska bekymmer i Danmark efter köpet av konkurrenten 24timer som beräknas belasta resultatet med över 30 miljoner kronor i år. Stefan Nelson tycker det var en dålig affär.

- Hur länge hade 24timer överlevt om inte Metro hade köpt den? Nu har Metro ökat sina risker på den danska marknaden och kommer förmodligen att få ett betydande tapp.

Men det är inte bara situationen i Danmark som bekymrar Stefan Nelson.

På frågan om varför han i sin rapport kallar Metro Internationals mål om att nå break even i år för "mission impossible", svarar han.

- Andra viktiga marknader som den svenska, franska och nederländska har stor osakerhet framfor sig, Men Metros stora problemmarknader idag är Spanien och USA. Sett till Metro Internationals tapp för de senaste sex månaderna och sett till de negativa utsikterna på annonsmarknaden, ser vi inte några tecken på förbättringar i räkenskaperna under den andra hälften av 2008.

Dock ska Metros koncernchef Per Mikael Jensens ha lovat break even i år.

- Det kan han bäst själv svara på, men i början av året har ledningen väl trott att de hade goda chanser att nå målet och nu vill de inte ändra målet förrän alla möjligheter är uttömda. Men om vi jämför den nuvarande makroekonomiska situationen med den vi hade i januari, ser det värre ut nu. Det påverkar också annonsörerna så att nivån på deras marknadföringsinvesteringar påverkas.

(Stefan Nelson har bett om att få justera sina citat efter att artikeln ursprungligen publicerades.)

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.