Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Metro: Vi är inget annonsblad

Publicerad: 28 Augusti 2008, 09:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Skatteverket klassar Metro som ett annonsblad och tvingat tidningen att betala högre reklamskatt än nyhetstidningar. Nu överklagar Metro länsrättens dom.


Reklamlagstiftningen gör skillnad på allmän nyhetstidning och annonsblad. Annonsbladens skattesats uppgår till 8 procent, jämfört med 3 procent för en allmän nyhetstidning. Samtidigt kan inte annonsbladen få återbäring på reklamskatten som utfaller till en allmän nyhetstidning om de säljer annonser för mindre än 50 miljoner kronor per år.

Länsrätten har bestämt att Metro är ett annonsblad, med hänvisning till tidigare kammarrättsdomar. Metro överklagar nu detta till kammarrätten. Tidningen kräver, i första hand, att den ska beskattas med 4 procent för perioden 2001-2005 och med 3 procent för perioden 2006.

Skatteverkets höjning av Metros skatt värderas till över 80 miljoner kronor.

- Lagen skrevs för 35 år sedan innan gratis dagstidningar, reklam-tv och internet fanns. Den är förlegad och helt åt helsike, har Bo Wenghammar, ekonomichef på Metro, tidigare sagt till Dagens Media.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.