Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Metro vägrar acceptera reklamdom - begär resning i HD

Publicerad: 3 Januari 2007, 10:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Metro fälldes tidigare i år i Marknadsdomstolen för att en wrapannons för X-boxspelet Halo 2 kunde förväxlas med redaktionellt material och tidningen ålades att betala vite på en halv miljon kronor. Metro, som hävdar att tidningens förstasida faller under tryckfrihetsförordningen, begär nu resning i Högsta domstolen.


Efter att Metro förlorat tvisten i Marknadsdomstolen mot Konsumentombudsmannen får tidningen inte längre upplåta förstasidan till annonser som utformas så att de kan förväxlas med redaktionellt material.

Annonsen för X-boxspelet Halo 2 var utformad som en förstasidesnyhet och sidan var försedd med Metros logotyp. Sidan var annonsmärkt, men inte tillräckligt tydligt enligt Marknadsdomstolen som i sin dom skriver att det ställs höga krav på tydlig reklammarkering, eftersom förstasidan vanligtvis innehåller redaktionell text.

Då yrkade Metro på att annonsen inte kan misstas för redaktionell text.

Nu ansöker Metro om resning hos Högsta domstolen, eftersom domen uppenbart strider mot lag enligt tidningen. Metro anser nämligen att förstasidan omfattas av tryckfrihetsförordningen och att den därför inte kan prövas enligt marknadsföringslagen.

Anne Parichart Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.