Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Metro Sverige: Vi har gjort ett starkt 2007

Publicerad: 8 Februari 2008, 08:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Andreas Ohlson, vd Metro Sverige, är nöjd med 2007 i allmänhet, och det senaste kvartalet i synnerhet. "Utan skattereservationen har vi gjort 40 miljoner i vinst sista kvartalet", säger han till Dagens Media.


Skattereservationen på 10,2 miljoner dollar (66,4 miljoner kronor) drar ned resultatet för Metro Sverige. Men enligt Andreas Ohlson är det orimligt att tolka bokslutet som att det går dåligt för Metro Sverige.

- Skatteavsättningen är just en reservation, den har de facto inte hänt än. Utan skattereservationen har vi gjort 40 miljoner kronor i vinst under det sista kvartalet, säger Andreas Ohlson, vd Metro Sverige.

Avsättningen gäller avdrag som Metro Sverige har gjort 2001-2006 som skatteverket har underkänt. Men frågan är inte avgjord.

- Skatteverket har underkänt en del av våra avdrag bakåt i tiden. Därför har vi reserverat för att vi kan komma att betala för dessa. Vi har naturligtvis överklagat beslutet och vi har dessutom beviljats ett anstånd för betalningen. Det kommer att ta lång tid innan det är avgjort.

- Samtidigt så motsätter vi oss det faktum att vi har blivit ålagda en högre skattesats än betaltidningarna. Det kommer vi fortsätta att föra fram krav på retroaktiv kompensation för.

Under 2007 har Metro Sverige jobbat aktivt med att höja nettopriserna på annonserna. Nettopriserna har gått upp med 19 procent, vilket har fått annonsvolymen att gå ned. Andras Ohlson ser 2007 som ett styrkebesked.

- Det har varit mycket spekulationer om att vi inte skulle vara ett vinstdrivande företag. Nu visar vi ett klart styrkebesked; att vi i ett hårt konkurrensklimat har lyckats höja priserna med 19 procent, och att vi gör en vinst på 40 miljoner kronor det sista kvartalet.

Resultatet för 2007 blir dock även utan skattereservationen lägre än 2006.

- Det beror på flera saker. För det första var 2006 ett fantastiskt annonsår, med både fotbolls-vm och valet. För det andra har 2007 präglats av ökad konkurrens. Det har inte påverkat oss så mycket försäljningsmässigt, men det har drivit upp våra kostnader då vi jobbar mer med vår distribution och upplaga. Dessutom har vi investerat i nya verksamheter som Metro Teknik och Metro Custom Publishing som redan visar positivt resultat, säger Andreas Ohlson.

Ser du några tecken på avmattning i konjunkturen för er?

- Nej.

Hur ser du på 2008?

- Jag kan inte säga mycket mer än att jag generellt känner mig positivt inställd till våra planer för 2008. Vi har en väldigt stark position på marknaden och jag förväntar mig att vi ska kunna vara framgångsrika under 2008.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.