Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Metro startar bostadsbilaga

Publicerad: 6 December 2001, 08:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Metro startar en bostadsbilaga som konkurrerar med Svenska Dagbladets och Dagens Nyheters bostadsannonsering i Stockholm. Metro startar även en matbilaga som ska konkurrera med mathandlarnas massutskick om annonserna.


Samtidigt avslutar Metro samarbetet med Svenska Dagbladet om utdelningen av

SvDs bostadsbilaga Magasinet på lördagar.

- Vi fick annonskrockar. Det var ett ömsedigt beslut, säger Metros

försäljningsdirektör Dan Morén.

Metros egen bostadsbilaga, som ska heta Ny Bostad, kommer, från och med nästa

vecka, på onsdagar och lördagar. Därmed blir den en konkurrent till Svenska

Dagbladet som har sin mesta bostadsannonsering på lördagar och Dagens Nyheter

som har söndag som främsta bostadsannonsdag.

Efter känt Metro-koncept blir första sidan redaktionell, medan resten av

bilagan fylls med bostadsannonser. Metro erbjuder fasta format där annonsering

på webben kombineras med print-annonsering.

Annonserna ska vara sökbara efter geografiskt läge. Metro tänker även sälja

fria format, längre bak i bilagan.

I måndags testade Metro en ny matbilaga. Tidningen har nu fattat beslut om att

ge ut den fortsättningsvis. Nu på måndag kommer den som åttasidig bilaga. Också

denna bilaga får en redaktionell framsida.

- Vi vet att många planerar sina matköp på måndagar. Nu får vi ett paket som

slår väldigt hårt mot handlarnas direktutskick. Konsumenterna kan lika gärna

läsa annonser i tidningen som att hitta direktutskicken på hallmattan.

Ett fast pris för en annons i Ny Bostad kostar 2.000 kronor.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.