Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Metro Spanien skrotas

Publicerad: 29 Januari 2009, 19:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:23

Kollapsad annonsmarknad, obefintliga fusionsmöjligheter och inte minst stora förluster knäcker Metro Spanien.


Enligt ett pressmeddelande som Metro International skickade ut under torsdagskvällen har bolaget investerat sammanlagt 25,5 miljoner euro, motsvarande knappt 270 miljoner svenska kronor, i spanska Metro.

Tidningen nådde lönsamhet 2004, men har senare kostat stora summor.

- Även om Metro i Spanien har förlorat mindre pengar än de konkurrerande spanska gratistidningarna har den allt värre spanska lågkonjunkturen, som under början av 2009 har resulterat i en kollapsad annonsmarknad, nu resulterat i ohållbara förluster, säger Per Mikael Jensen, vd för Metro International, i pressmeddelandet.

Nedläggningen beräknas belasta bokslutet för Metros 1:a kvartal 2009 med 53 - 63 miljoner svenska kronor.

I Sverige löstes gratistidningskriget, som kostade främst Bonnier och Schibsted hundratals miljoner kronor, genom att Schibsted lade ned Punkt SE och köpte in sig i Metro.

I pressmeddelandet skriver Metro International att fusionsmöjligheter har undersökts i Spanien, men att "storleken på de kombinerade förlusterna på den spanska gratistidningsmarknaden gjorde det extremt svårt att hitta ett alternativ som skulle förbättra de framtida finanserna för Metro Spanien".

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.