Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Metro ska få stockholmare att välja eluppstickare

Publicerad: 13 Juni 2002, 09:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:15

Elföretaget Kraft & Kultur har den udda inriktningen miljömärkt el och rabatterad kultur. Inom ett år vill Kraft & Kultur slåss med de stora elbolagen och när storstadsborna ska erövras används uteslutande utomhus och tidningen Metro.


- Annonsbudskapet försvinner inte lika lätt i Metro som i andra dagstidningar, säger Boris Benulic, vd för Kraft & Kultur.

Kraft & Kultur har som affärsidé att erbjuda miljömärkt el - och böcker, filmer, resor och musik till rabatterade priser. Företaget har flera kopplingar till Metro. Dels har de sedan november 2001 ett erbjudande till de 400.000 medlemmarna i Club Metro. Dels använder Kraft & Kultur Metro i Stockholm, Göteborg och Malmö för att nå ut till storstadsbor i sommar. Dessutom burkar vd Boris Benulic skriva krönikor i tidningen.

- Det har inget med det här att göra. Medieval och väldigt mycket av marknadsföringen ligger på andra bord än mitt. Jag sköter mest om försäljningen här, säger han.

Kraft & Kultur etablerade sig i Sverige för ett år sedan. Kampanjen i sommar ska ragga kunder främst i Stockholm. Därför går utomhuskampanjen uteslutande i Stockholms tunnelbana.

- Vi har också folk som delar ut vår kundtidning eller något annat trevligt när folk kommer upp ur tunnelbanan. Det gör vi för att materialisera att vi också erbjuder kultur. Sedan vill vi utvärdera kampanjen och finslipa den innan vi kör i de andra städerna.

Företaget har tre målgrupper:

1) Offentliga sektorn, exempelvis kommuner som vill ha en kultur- och miljöprofil. Idag säljer Kraft & Kultur el till 56 kommuner.

2) Företag som vill ha en kultur- och miljöprofil.

3) Hushåll där folk gillar tanken på miljömärkt el och är intresserade av kultur

- Vi vill ha trogna kunder och de finns i hushålls-målgruppen, säger Boris Belunic.

Stockholmskampanjen pågår till i mitten av juli. Vid årsskiftet drar kampanjer i Göteborg och Malmö samt en landsortskampanj igång. Idag omsätter företaget en miljard kronor och det långsiktiga målet är att bli en av de fem största elleverantörerna i landet.

- Inom ett år krigar vi i volymer med Vattenfall, Sydkraft och Birka, säger Boris Benulic.

Kraft & Kultur har ingen medie- eller reklambyrå. För trafikkampanjen har företaget tagit hjälp av Edison. Hur mycket mediebudgeten ligger på är hemligt.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.