Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Metro: Punkt SE har inte tagit en enda annonskrona från oss

Publicerad: 19 Maj 2008, 07:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Metros vd Andreas Ohlson är glad över dagens affär, som innebär att Schibsted köper 35 procent av Metro Sverige för 350 miljoner kronor.- De här annonssamarbetena som vi ger oss in i har fantastisk potential, säger han till Dagens Media.


Affären innebär att Schibsted och Metro bildar ett gemensamt annonsbolag med fyra olika annonspaket - och det är annonssamarbetet som fällde avgörandet för Metro.

- Det är den enskilt största och viktigaste anledningen till varför vi gör den här affären, säger Andreas Ohlson.

- Jag tycker att det ska bli jättespännande och jättekul.

Hur viktigt är det för Metro att Punkt SE försvinner från marknaden?

- Det har aldrig varit ett krav från vår sida, och som jag har sagt tidigare har de inte haft någon nämnvärd påverkan på vår ekonomi. Kanske har Punkt SE höjt kostnaderna en aning, det har varit lite dyrare för oss att få ut vår normala upplaga. Däremot har de inte lyckats ta en enda annonskrona från oss. Förra årets svagare resultat hängde ihop med Metro Bostad och vår investering i utökad räckvidd utanför storstäderna.

Vilka andra samarbeten mellan Schibsted och Metro ser du framför dig?

- Oj, oj, var ska jag börja, det finns massor som vi kan göra tillsammans. Vi kan titta på vad vi kan göra tillsammans online och på hur vi kan samarbeta redaktionellt. Vi kan utveckla nya erbjudanden och säkert hitta på mer saker vad gäller tematidningar och eventbiten. Det fnns många områden värda att kika vidare på.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.