Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Metro öppnar sidan tre för annonsörer

Publicerad: 3 Januari 2002, 13:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Omgörningen av Metro innebär flera förändringar för annonsörer. Bland annat får annonsörer för första gången tillgång till sidan tre.


- Annonsörer uppskattar tidiga placeringar i tidningen, det är därför vi har flyttat på vädret. Den halva som vädret låg på är nu annonsplats, säger Torsten Vrethammar, analytiker på Metro.

Väderinformationen upptog innan omgörningen nedre halvan av sidan tre. Den platsen är nu vikt för annonsörer. Placeringen på sidan tre, som normalt i dagstidningar kostar betydligt mer än övriga sidor, kostar i Metro cirka 8.000 kronor mer än icke begärd halvsida, 75.276 kronor.

Efter omgörningen har Metro sex spalt istället för fem. Spalterna är alltså smalare och sidorna innehåller mer information. Detta tror Torsten Vrethammar är till godo för annonsörer.

- Syftet med omgörningen är att skapa fler moment på varje sida, mer saker att läsa. Det blir också fler bilder att fästa blicken på. När det blir mer att läsa ökar lästiden på varje sida vilket gynnar annonsörer, säger Torsten Vrethammar.

I slutet av förra året startade Metro bilagor om mat och bostad. Några andra redaktionella nyheter på det nya året är inte aktuella i dagsläget.

- Bostad och mat är Metromässiga ämnen, de ligger nära läsaren. Alla bor och äter. Vi ska försöka bli angelägna i den journalistiken och det är inte så lätt. Men vår största utmaning är att bli kvar vid vår läst: att vara en nyhetssammanfattning, säger chefredaktör Sakari Pitkänen.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.