Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Metro ökar upplagan och lanserar mobilspel

Publicerad: 18 maj 2009, 05:42
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Metro överger 13 städer i Sverige - men ökar upplagan rejält på 17 orter, främst i storstad. "Målet är att nå 40 procents räckvidd i Stockholm, Göteborg och Malmö", säger vd Andreas Ohlson. Samtidigt lanserar tidningen annonsfinansierade mobilspel.


Metro övergav förra året sin strategi som gick ut på att finnas i ett stort antal orter i Sverige till att fokusera på större städer.

Nu tar man ytterligare ett steg och ökar upplagan rejält i Stockholm, Göteborg och Malmö, samt på 14 andra orter, med start den 3 augusti. Samtidigt drar man in distributionen i 13 städer i Norrland och Sydöstra Sverige. Då kan man också gå ned från sju tryckerier till fyra. Men den totala upplagan ska öka.

- Det blir fler tidningar i färre städer. På detta sätt kan vi öka vår räckvidd i storstäderna, där konkurrensen är lägre och betaltidningarna har det tufft. Dessutom passar vår produkt storstäderna bättre, där det finns aktiva, urbana konsumenter, säger Andreas Ohlson.

Målet är att nå 40 procents räckvidd i Stockholm, Göteborg och Malmö. Andreas Ohlson vill inte gå ut med exakta tal, men säger att upplagan ökar med 20 procent i 14 utvalda städer. I Stockholm har Metro en rs-upplaga på 271.100 måndag-fredag - en siffra som enligt Andreas Ohlson säger ska bli "betydligt högre".

Det skapar också förutsättningar att starta regionalt och lokalt sälj, säger han, men ännu finns inga konkreta planer på det.

I dag, måndag, lanserar Metro dessutom Metro Play, annonsfinansierade mobilspel som användarna kan ladda ned gratis. Varje gång man startar spelet syns fyra annonser och varje gång det avslutas syns en.

- Det här blir ytterligare en kontaktyta med vår målgrupp. Tjänsten finns i England och där är medelåldern bland användarna 30 år, säger Andreas Ohlson.

I tjänsten ingår ett 80-tal spel, som Metro har exklusivitet på i Sverige.

Hur mycket hoppas ni dra in på mobilspelen?

- Vi har naturligtvis satt upp interna mål men de är inga som vi kan kommunicera nu, säger Henrik Johansson, affärsutvecklingschef på Metro.

Annonserna går att målgruppsinrikta och på sikt hoppas Metro kunna koppla på olika tävlingar. Bruttopriset ligger på mellan 250 och 300 kronor per tusen kontakter.

Speltjänsten lanseras med en wrap runt Metro i dag, med annonser i tidningen, samt på webben.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.