onsdag22 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Metro och Schibsteds affär klar - Bonnier till motangrepp

Publicerad: 24 september 2008, 11:05
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39

Idag genomfördes formellt affären mellan Schibsted och Metro, varpå offensiven för att tugga i sig en större bit av Sveriges dagspressmarknad inleds. Bonnier lanserar nu sitt motdrag: Stockholmspaketet Ung.


EW

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

MS

Martin Schori


Läs mer i Dagens Medias pappersutgåva, nummer 16, 2008. Ute i dag! I torsdags kom beskedet från Konkurrensverket. Schibsteds 350 miljonerkronorsköp som gav en dryg tredjedel av Metro blev godkänt. I dag genomfördes affären rent formellt. Nu kan slaget om Stockholms annonsmarknad börja.

Metro och Schibsteds annonssamarbete, som ska öka intäkterna för båda bolagen, är i stora drag färdigt.

• Både Stockholmstrippeln (Metro, AB, SvD), riktad mot detaljister, och nöjespaketet (Metro, AB) som får namnet Supernöje kommer säljas av Annonsdax med omedelbar start efter att affären är formellt avklarad.

• Det nationella räckviddspaketet (Metro, AB) ska säljas genom Metro. Den 6 oktober ska Andreas Ohlson och Aftonbladets vd Carl Gyllfors presentera paketet i detalj. Andreas Ohlson använder i dag ord som "skräckinjagande" och "monstruöst" när han beskriver paketet som får en uppskattad räckvidd på 4,2 miljoner människor vid fyra införanden.

• Det gemensamma platserbjudandet från Metro och SvD innehåller både internet och print. Platserbjudandet ska kunna nå marknaden före jul.

De interna mål, som både Schibsted och Metro har satt upp, för hur mycket extra annonsintäkter samarbetet ska generera, är än så länge en väl bevarad hemlighet.

Sedan de två i maj tillkännagav den spektakulära affären, som markerade slutet på det trehövdade gratistidningskriget, har Bonnier haft tid att fila på ett motdrag. Senare i veckan kommer Stockholmspaketet att lansera sitt nya paket för mediebyråerna.

Dagens Media kan i dag berätta att det kommer att heta Stockholmspaketet Ung och är uppbyggt av Expressen Fredag, DN På Stan och Stockholm City Nöje.

- Det är ett annonspaket som passar perfekt inför helgen och primärt riktar sig till en yngre målgrupp, säger Jascha Buckholt, chef för Stockholmspaketet.

Enligt honom ska Stockholmspaketet Ung nå 71 procent av alla 15-29-åringar i Stockholm 2,6 gånger. Nettoräckvidden i riket vid tre införanden ska ligga på drygt 1,8 miljoner människor. Det nya paketet ska locka till exempel telekom- och modeannonsörer samt detaljister.

- Till exempel Nokia går ofta med sina vanliga telefoner i Stockholmspaketet. Men när det gäller deras ungdomstelefoner går de ofta i magasin eller andra medier. Här hoppas vi kunna följa upp dem.

Läs hela artikeln i Dagens Medias pappersutgåva.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev