Nyheter
"Metro och Schibsted-paketet ett vasst alternativ till Impact"
Publicerad: 25 september 2008, 09:46
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39
Metros och Schibsteds nya annonspaket leder till pressade priser och är ett hårt slag mot Impact, speciellt i storstäderna. Det säger printchefer som Dagens Media talat med.
I går blev Schibsteds och Metros affär formellt avslutad. Samtidigt föds fyra annonspaket:
* Stockholmstrippeln (Metro, AB, SvD), riktad mot detaljister. Säljs av Annonsdax* Supernöje (Metro, AB). Säljs av Annonsdax.* Nationellt räckviddspaket (Metro, AB). Säljs av Metro. Får en uppskattad räckvidd på 4,2 miljoner människor vid fyra införanden.
Läs mer om Schibsteds och Metros allians, samt Bonniers motdrag, i Dagens Media nummer 16, 2008. * Ett platspaket (SvD, Metro, print och webb)
- Det ska bli intressant att se var rikspaketet lägger sig prismässigt. Jag tror inte de kommer att ha några problem med att prispressa Impact, säger Per Sohl på IUM.
Liv Sjödin, printchef på Starcom, håller med:
- Aftonbladet och Metro tillsammans får en hög räckvidd som kan konkurrera med Impacts räckvidd i storstäderna. Nationellt behåller dock Impact sin konkurrensfördel, eftersom läsandet av gratistidningar inte är lika etablerat ute i landet.
Dagens Media kunde igår avslöja att Bonnier lanserar ett motdrag, i Stockholmspaketet Ung. ett paket som inkluderar Expressen Fredag, DN På Stan och Stockholm City Nöje.
Jascha Buckholt, chef för Stockholmspaketet, säger att paketet ska nå 71 procent av alla 15-29-åringar i Stockholm och att nettoräckvidden i riket vid tre införanden ska ligga på drygt 1,8 miljoner människor.
- Frågetecknet med den konstellationen är vad som händer med City nu när den gått ned till tredagarsutgivning. Orkar torsdagstidningen leva över helgen? säger Per Sohl.
Liv Sjödin fyller i:
- Priset kommer bli jätteviktigt, särskilt nu när vi går mot lågkonjunktur.
Jimmy Bolander, printchef på Mediacom, säger att laguppställningen DN, Expressen och City mot Svenskan, Metro och Aftonbladet resulterar i ett relativt likvärt erbjudande - både vad gäller räckvidden i Stockholm samt sammansättningen av tidningar.
- Det är överlag positivt att det finns två jämbördiga paket att välja mellan. Det håller priserna på slagkraftiga nivåer, säger han och fortsätter:
- Tidigare har Stockholmspaketet varit räckviddsmässigt lite starkare, men frågan är hur förhållandet mellan paketen kommer att se ut vid nästa mätning. Det blir intressant att se, i och med att City eventuellt tappar lite grann, medan Metro eventuellt ökar en aning i Stockholm.
Louise Fallenius, printchef på Carat, ser också positivt på att det finns fler alternativ. Även tidpunkten för konsumtionen av tidningarna bli avgörande, säger hon:
- Ibland kan en annonsör vara beroende av att få en snabb räckvidd på morgonen, kanske vid en butiksöppning. Då har Metro och Schibsted en fördel eftersom Impact är kvällspressbaserad, säger hon.