Nyheter
Metro lanserarPå Stan-konkurrent
Publicerad: 25 september 2008, 11:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39
Dagens Media kan avslöja att Metro lanserar en ny fredagsbilaga med egen rygg, Metro Weekend, den 10 oktober i år. Enligt ett mejl till medieköpare vill man konkurrera med DN På Stan.
MS
Martin Schori
I samband med att Konkurrensverket godkände Metro och Schibsteds storaffär föddes fyra nya annonspaket. Bland annat lanseras ett rikspaket, som enligt bedömare slår mot kvällspressens Impact. Samtidigt lanserar Bonnier Stockholmspaketet Ung, som inkluderar DN På Stan, Expressen Fredag och City.
Dummy för Metro Weekend Metro kontrar nu med Metro Weekend, som ska innehålla nöjesartiklar och intervjuer samt recensioner. Enligt ett mejl som Metro skickat ut till medieköpare, som Dagens Media tagit del av, får tidningen en räckvidd på 678.00 personer.
Målgruppen är "unga nöjeskonsumerande Stockholmare". Bilagan ska ligga i fredagens Metro med egen rygg, men har endast en häftklammer så att den ska vara enkel att separera. Papperskvaliteten är samma som huvudtidningen.
En helsida, baksidan, kostar 87.700 kronor. En halvsida kostar 36.300 kronor. "Vi har sett till att det finns goda möjligheter att placera dina annonser i samband med relevanta texter och ämnesområden", skriver Metro i mejlet.
Dagens Media har varit i kontakt med Metros vd Andreas Ohlson, som bad att få återkomma med kommentarer.