Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Metro kyler champagnen och tror på ett Guldägg

Publicerad: 17 April 2007, 13:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Inför morgondagens gala ringde Dagens Media runt till några av Guldäggskandidaterna för att känna på tävlingspulsen. Metro sticker ut hakan och tror att de lämnar galan med gyllene ägg under armen.


Metro är nominerade i filmkategorin för reklamfilmen, Världen i korthet, signerad Leo Burnett.

- Konkurrensen är tuff men vi sticker ut och jag tror vi har goda chanser att vinna, säger Cristian Quarles, marknadschef på Metro.

Fränmsta konkurrenten till Guldägget i filmkategorin tror han blir Apotekets bidrag, Förkylningsakuten, som han är imponerad av.

- Det är inte lätt att slåss mot snoriga ungar. Forsman & Bodenfors har gjort ett mycket mycket bra jobb med den kampanjen.

Eva Strömbom, marknadschef Glocalnet och Håkan Sandman, marknadschef Ikea. Ikea har samlat på sig fyra nomineringar. Möbeljättens marknadschef, Håkan Sandman:

- Hur det går? Ingen aning men jag hoppas förstås på fyra ägg. Jag kan inte säga att Guldäggen på något viss skulle vara viktiga för kommunikationens effektivitet, men det är alltid roligt att få ett erkännande för det man gör.

Glocalnet är nominerad i reklamfilmskategorin med en kampanj gjord av Garbergs. Företagets marknadschef, Eva Strömbom hoppas på en bra placering.

- För våra kreatörer är det viktigt och inspirerande. Det kan vara en morot för dem att känna sig uppskattade av fler än kunden. För oss som företag är det viktigare med mätbara resultat som visar att vi säljer på vår kommunikation.

Vad tycker du om tävlingen?

Det är en tävling där kreativa personer subjektivt bedömer andra kreativa människor. Som sådan fungerar den som en uppmuntran och en sammanfattning av det bästa i branschen under året. Guldägget är en rolig krydda i det hårda vardagsslitet.

Vad vinner du helst, Guldägget eller 100 Wattaren?

- Vi har ju vunnit priser i båda. Som medieköpare är jag alltid intresserad av att se effekterna av kommunikationen. Så på det sättet uppskattar jag 100 Wattaren men båda tävlingarna är roliga.

Håkan Sandman säger:

- Tävlingarna har två olika roller och båda är viktiga att fylla. Ingen är viktigare än den andra.

Och Cristian Quarles håller med men riktar samtidigt lite kritik mot 100 Wattaren:

- 100 Wattaren mäter någon form av direkt effekt men det är inte alltid kampanjen ska ha en direkt effekt. Kampanjen kanske ska vara imagebyggande över tid, men 100 Wattaren mäter helst resultatet i morgon.

Apotekets marknadschef, Claudia Souvré skulle hellre vinna 100 Wattaren än ett Guldägg.

- Vi har aldrig vunnit 100 Wattaren så det skulle vara jättekul. Det är ju det här med effekten. Det är viktigt för oss och mig som marknadschef. Guldägget är mer av en reklambyråtävling.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.