Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Metro inför vädergaranti

Publicerad: 8 Maj 2001, 10:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

Metro rabatterar annonsutrymmet kraftigt i sommar. Dels har annonsörer som går samtliga 22 utgivningsdagar i juli 40 procents rabatt. Dessutom slipper glass- och dryckesleverantörer betala för annonserna de dagar det regnar.


- Med vädergarantin vänder vi oss till annonsörer som vanligtvis är svåra att

få in i morgonpressen, exempelvis GB, Coca-cola och Sia. Deras argument mot

morgonpressen har varit att de inte vill betala när det ösregnar. Om de slipper

betala då tror vi att de vågar annonsera, säger Dan Morén, försäljningsdirektör

på Metro.

Rent praktiskt får annonsören avdrag på fakturan för de dygn som SMHI

rapporterar att det har regnat mer än tre millimeter.

De kraftiga rabattnivåerna betyder enligt Dan Morén inte att Metro förväntar

sig en tunn annonssommar.

Erbjudandet gäller hel-, halv- och kvartssidor. Att annonsera med en kvartssida

de 22 utgivningsdagarna i juli i Metro Stockholm kostar med ordinarie pris

425.700 kronor. Med 40 procents rabatt, som alltså alla annonsörer erbjuds om

de annonserar alla dagar, blir priset 255.420 kronor. Om det, som i fjol,

regnar 9 dagar av dessa 22 blir priset istället 150.930 kronor.

Vädergarantin gäller Metro Stockholm, Göteborg och Skåne.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.