Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Metro gör miljonoffensiv

Publicerad: 24 April 2008, 08:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

I morgon trycks Metro i en miljon exemplar - i syfte att dominera den svenska tidningsmarknaden. Nästan 800 utdelare ska invadera Stockholm, Göteborg och Malmö."Vi ska göra det här flera gånger under året", säger Metros försäljningsdirektör Magnus Kepinski.


Endagskampanjen Million Metro Day har tidigare genomförts i Holland, och därefter på flera andra marknader i världen. I morgon genomförs kampanjen för första gången i Sverige.

Million Metro Day innebär att Metro ökar upplagan till en miljon exemplar i syfte att dominera tidningsmarknaden under en dag. Normalt trycks tidningen i 700.000-750.000 exemplar.

- Det har gjorts tidigare med mycket stor framgång för annonsörerna och Metro på den holländska marknaden, säger Magnus Kepinski.

Antalet utdelare ökar med hundratals personer, till nästan 800, och gerillamarknadsföring ska genomföras i storstäderna.

- Personalen på Metro kommer också att gå man ur huse och hjälpa till att distribuera tidningen.

Ska du själv dela ut tidningar?

- Jajamän, jag ska stå vid Odenplan.

Och chefredaktör Per Gunne?

- Jag tror att han också ska stå vid Odenplan.

Kraft & Kultur går in som sponsor av Million Metro Day, och har bland annat betalat för en wrap av tidningen.

- Vi har fått väldigt bra respons från våra annonsörer. Därför kommer vi att göra det här flera gånger om året. Nästa gång blir i samband med fotbolls-EM.

Kommer de ökade kostnaderna i samband med Million Metro Day att vägas upp av ökade investeringar från annonsörerna?

- Absolut. Vi tycker att det är jättekul att annonsörerna tyckte att det här var så intressant.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.