Nyheter
Metro-avhoppare lägger ut tidningar på nätet
Publicerad: 17 september 2008, 08:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40
Smart Media, som gör tematidningar till Dagens Industri, Sydsvenskan och Svenska Dagbladet, lanserar i dag en webbportal där man kan läsa deras produkter i flash-format.
MS
Martin Schori
Smart Media startades i mars förra året av Metro-avhopparna Fredrik Lagergren och Magnus Irtelius (som nu lämnat förlaget) samt entreprenören Marcus Carloni. Förlaget producerar tematidningar åt annonsörer som går i Dagens Industri, Svenska Dagbladet och, inom kort, Sydsvenskan.
På smartwebbmedia.se kan man från och med i dag läsa tidningarna på webben.
- Vi vill öka livslängden för våra befintliga bilagor och ge ett mervärde åt våra annonsörer, säger Fredrik Lagergren, vd på Smart Media.
Hur ska folk hitta dit?
- Vi ska enbart marknadsföra den via våra egna bilagor. Men vi gör fyra bilagor i månaden och bruttoräckvidden är hög.
Tidningarna läggs ut i flashformat för att öka användbarheten. I varje tidning skrivs en ledare av en känd branschprofil och tidningen har alltid en större intervju med en person som verkar inom det aktuella området.
Den 21 oktober kommer första tematidningen i samarbete med Sydsvenskan, Modern Energi. Bilagan får enligt egna uppgifter en räckvidd på 314.000 läsare i Skåneregionen. Tanken är att ytterligare sju tematidngar ska gå med Sydsvenskan nästa år.
Ni har sagt att ni siktar på att bli störst i Europa. När händer det?
- Vi har höga ambitioner och siktar på att vara etablerade på sju utvalda marknader i Europa inom fem år.
Hur mycket omsätter Smart Media i år?
- Vi har en prognos på 20 miljoner kronor. Under 2008 gör vi 40 bilagor.