Nyheter
MER friar sexkampanjer
Publicerad: 30 september 2008, 08:24
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:39
Humor fungerar avväpnande i kampanjer som anspelar på sex. Det hävdar Marknadsetiska rådet, MER, som friar Apotekets sexhjälpmedelskampanj och Familjen Dafgårds kampanj för färdigrätter, där en son läser en sexbok.
HE
Helena Engelbrecht
I Apotekets annons för deras nya sexhjälpmedel löd rubriken "Apoteket presenterar tre nya produkter mot huvudvärk". Detta såg anmälaren som både stötande och olämpligt, särskilt som annonsen synts i tidningen Metro som har många yngre läsare.
I tv-reklamen för Familjen Dafgårds färdigrätter sitter sonen i familjen och läser sexboken Kamasutra - sexual positions. Följaktligen ställer han lite frågor om innehållet till sin generade far, som räddas undan av att mikron plingar och maten är klar. Anmälaren uppfattade reklamen som "vedervärdig" och ställde sig frågande till hur man som förälder förklarar för sina barn vad Kamasutra är.
I bägge fallen ansåg MER att det humoristiska anslaget var tillräckligt tydligt och att reklamen inte stred mot regelverket. Därmed friades båda kampanjerna.