Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

MER fäller Eniros annonsbluff

Publicerad: 1 Februari 2008, 13:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:57

Marknadsetiska Rådet (MER) fäller Eniro samt en butik i Haninge. Telias kampanj för fotboll i mobilen går dock fri. Det gör även Stockholm Business Regions slogan "Stockholm - the capital of Scandinavia eftersom MER, till skillnad från anmälaren, inte tycker att sloganen var "vilseledande, felaktig och stötande".


De tävlande i Eniro-kampanjen uppmanades att välja ut en valfri produkt från Eniros Köp & Sälj samt motivera varför de ville ha just den. Varje dag skulle en vinnare utses, som erhöll varan gratis. Men vissa varor hann ta slut innan de plockades bort från sajten, utan att Eniro varit tydliga med att berätta att det fanns risk för att vissa produkter inte längre fanns kvar.

Trots att Eniro "försökte ordna fram likvärdiga produkter i samråd med vinnaren ansåg MER att detta borde ha framgått av informationen om tävlingen", skriver MER.

"MER noterade också att Eniro ändrat tidsperioden från hela månader till kalendermånader. Resultatet blev att det under tävlingens första månad inte delades ut de 200 000 kronor som utlovats. Informationenom tävlingen ansågs vilseledande och otillräcklig".

MER fällde även butiken Innerummet i Västerhaninge för att ha marknadsfört sig med stora banderoller med texten "Total utförsäljning", trots att inte alla varor hade fått nedsatt pris.

MER har även friat. Telia klarade sig utan anmärkning för sin annons för tjänsten fotboll i mobilen. Annonsen föreställde någon som till synes skulle ta en bild med en mobiltelefon på en nybliven mamma inne på bb. På skärmen syns dock istället två fotbollsspelare. Anmälaren tyckte att annonsen var osmaklig och "framhöll att det är förbjudet att använda mobiltelefon på BB-avdelningar".

MER friade även Stockholm Business Region och annonsen Stockholm - The Capital of Scandinavia.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.