Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

MER fäller Elon och Max

Publicerad: 20 Maj 2008, 08:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Elons reklamfilm där en man har krupit in i flera hushållsmaskiner fälls av Marknadsetiska rådet. Likadant åker Max Hamburgare och Naturamed Pharma dit.


Marknadsetiska rådet, MER, anser att Elons reklamfilm ger en uppenbar risk för att barn ska härmas filmen och själva krypa in i disk- och tvättmaskiner. Filmen strider därmed mot kravet om att reklam inte får innehålla beskrivningar av farlig verksamhet där normal säkerhetshänsyn har åsidosatts.

Max Hamburgare åker också dit för sin film där en kvinna blir attackerad i en mörk park av ett hårigt hamburgartroll. MERs åsikt är att filmen är mycket reell och kan uppfattas som hotfull och skrämmande och att de humoristiska inslagen i filmen kommer allt för sent.

Rådet friar däremot Glocalnets reklam där en sjungande och dansande man gör både förkastliga och ibland även olagliga handlingar som till exempel att stjäla godis från ett barn och knuffa omkull äldre människor. MER anser att filmens inramning med sång och dans gör filmen så absurd att den inte kan uppfattas som stridande mot god sed.

Natruamed Pharma fälls för att i sin direktreklam har utformat ett köperbjudande som en marknadsundersökning. Keygym och Vitapost fälls både för att ha använt vilseledande och ej faktarundand information i sin marknadsföring.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.