Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 12 November 2001, 14:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20
Mentor Online köper Fri Köpenskap Förlag från Axel Johnson-företagen Novax och Axfood för uppskattningsvis tio miljoner kronor. Mentor ökar därmed konkurrensen med ICA Förlaget.
- Fri Köpenskap är ett oerhört starkt varumärke som har funnits i närmare 60
år, säger Mikael Heinig. koncernchef på Mentor Online.
Han vill expandera Fri Köpenskap, som skriver om detaljhandeln och kommer
därmed att öka konkurrensen med Ica Förlaget.
- Vi tror att vi kan göra produkten ännu större än den är idag. Målgruppen har
hittills varit detaljhandlarna inom Axel Johnsson-sfären. Nu ska vi vända oss
till handlarna också inom KF och Ica.
Men Ica har väl sin egen tidning, Ica-Nyheter?
- Det är ju en interntidning, his masters voice, för Ica. Det är bara att läsa
deras ledare, så ser man.
Mentor ger ut 25 tidningar varav flera tangerar Fri Köpenskaps
bevakningsområde. till exempel Fast food och Restauranger och Storköp.
- Vi kan täcka alla kanaler och ser synergier för tidningarna på annonssidan.
Många av annonsörerna går i alla tidningar och då ger vi ju rabatter.
Mikael Heinig hoppas nya affärsmöjligheter.
- Vi tittar på hur vi ska använda varumärket till olika spinoffer som
konferenser, och semiarier. Vi ska också ta betalt för Fri Köpenskaps nyheter
på internet.
- Det har vi alltid gjort på Mentor och det går jättebra. I år har vi fått in
åtta miljoner kronor i intäkter på nyheter, nyhetsbrev och
leverantörsdatabaser.
Fri Köpenskap har 13 anställda varav 10 på redaktionen. Samtliga får följa med
i flytten från Hantverkargatan till Gärdet i Stockholm.
- Alla får följa med, men det är inte säkert att de får samma arbetsuppgifter.
Fri Köpenskap omsätter i år 16 miljoner och gör en förlust på 500.000 kronor.
Rolf van den Brink