Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mentor köper Fri Köpenskap

Publicerad: 12 November 2001, 14:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Mentor Online köper Fri Köpenskap Förlag från Axel Johnson-företagen Novax och Axfood för uppskattningsvis tio miljoner kronor. Mentor ökar därmed konkurrensen med ICA Förlaget.


- Fri Köpenskap är ett oerhört starkt varumärke som har funnits i närmare 60

år, säger Mikael Heinig. koncernchef på Mentor Online.

Han vill expandera Fri Köpenskap, som skriver om detaljhandeln och kommer

därmed att öka konkurrensen med Ica Förlaget.

- Vi tror att vi kan göra produkten ännu större än den är idag. Målgruppen har

hittills varit detaljhandlarna inom Axel Johnsson-sfären. Nu ska vi vända oss

till handlarna också inom KF och Ica.

Men Ica har väl sin egen tidning, Ica-Nyheter?

- Det är ju en interntidning, his masters voice, för Ica. Det är bara att läsa

deras ledare, så ser man.

Mentor ger ut 25 tidningar varav flera tangerar Fri Köpenskaps

bevakningsområde. till exempel Fast food och Restauranger och Storköp.

- Vi kan täcka alla kanaler och ser synergier för tidningarna på annonssidan.

Många av annonsörerna går i alla tidningar och då ger vi ju rabatter.

Mikael Heinig hoppas nya affärsmöjligheter.

- Vi tittar på hur vi ska använda varumärket till olika spinoffer som

konferenser, och semiarier. Vi ska också ta betalt för Fri Köpenskaps nyheter

på internet.

- Det har vi alltid gjort på Mentor och det går jättebra. I år har vi fått in

åtta miljoner kronor i intäkter på nyheter, nyhetsbrev och

leverantörsdatabaser.

Fri Köpenskap har 13 anställda varav 10 på redaktionen. Samtliga får följa med

i flytten från Hantverkargatan till Gärdet i Stockholm.

- Alla får följa med, men det är inte säkert att de får samma arbetsuppgifter.

Fri Köpenskap omsätter i år 16 miljoner och gör en förlust på 500.000 kronor.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.