Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Menigo vill leva på Ica

Publicerad: 13 Februari 2007, 04:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:11

Ica Meny byter namn till Menigo Foodservice och antar en klarare röd färg än Ica. Mat- och reklambyrån Lajm skapar den grafiska profilen åt företaget, som vill behålla sin trygghetsstämpel.


- Vi bygger vidare på det goda varumärket som Ica Meny byggde upp, att vi är en pålitlig affärspartner, men med mera go och framåtanda, säger Marie Håkansson, marknadschef på Menigo Foodservice.

I juni förra året såldes restaurang- och serviceföretaget Ica Meny av Ica AB till riskkapitalbolaget Nordic Capital. Företaget vill behålla värderingarna från tiden då de ingick i Ica koncern, i sin nya profil.

- Menigo tar avstamp i "Meny", eftersom vi är stolta över vår historia. Med det tillagda "go" vill vi visa att vi gör mer än det förväntade, säger vd Mats Holgerson i ett pressmeddelande.

Uppdraget att skapa profilen fick mat- och reklambyrån Lajm. I pitchen deltog även reklambyrån Food and Friends, som är Menigos huvudbyrå, och designbyrån Graphic Laundry. Enligt Marie Håkansson på Menigo föll valet på Lajm för att det fanns en tilltalande värme och energi i den grafiska utformningen.

- Utmaningen har varit att hålla en fot kvar i företagets historia och samtidigt förmedla förändringen mot en mer innovativ affärspartner, säger Åsa Lindelöw, ad på Lajm.

Omkring 120 lastbilar ska målas om, 30.000 rullvagnar göras om, flaggor och skyltar bytas ut på tio orter i Sverige och Norge. De externa medieinvesteringarna är små, den största delen sker genom de egna medierna. Namnet Menigo tog företaget fram själva i en intern namntävling med hjälp av Differ varumärkesrådgivning.

- Profilbytet sker oerhört kostnadseffektivt, det är det som är fördelen med b2b. Jag vill inte säga hur mycket pengar, men de externa medieinvesteringarna är en ganska liten del. Från och med den 19 januari heter vi Menigo, sedan tar det kanske ett år innan vi har fasat ut det gamla, säger Marie Håkansson på Menigo.

Menigo är en fullservicegrossist med över 1000 anställda i Sverige och Norge. Under år 2006 ökade företaget omsättningen med 700 miljoner kronor och omsätter nu 6,5 miljarder.

- Målet är att bli det ledande fullservicegrossistföretaget i Norden, säger Marie Håkansson på Menigo.

Karin Grahn-Wetter


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev